تبلیغات
سایت جامع بهائیت - تفاوت عقاید شیخیه با شیعه
 
معرفی وبگاه


از طریق ارتباط با ایمیل مدیر، می توانید مطالب خود را در این سایت ارسال نمائید.

مدیر سایت : میکائیل
نظرسنجی
سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟








آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
logo-samandehi
ابزار تلگرام
سایت جامع بهائیت
بانک اطلاعات نقد فرقه های انحرافی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               خلاصه مطالب                   ATOM
شیخیه نامی است كه به پیروان شیخ احمد احسایی اطلاق می‌شود. در بین علماء در مورد رد یا قبول شیخیه اختلاف افتاده است،عده ای آن فرقه را شیعه و عده‌ای آنها را تکفیر می‌کنند. 

                                          شیخ احمد احصائی


دلیل شیعه دانستن فرقۀ شیخیه:

بعد از مرگ سید كاظم رشتی این مسلك به چندین فرقه تقسیم شد، یکی از شاخه‌ها شیخیه کرمان است.

شیخیۀ كرمان معتقدند كه دین بر چهار ركن استوار است، یعنی معرفت خداوند، معرفت پیامبر، معرفت امام و معرفت فقیه جامع الشرایط كه در زمان غیبت، جانشین امام (ﺃ)  است و این ركن اخیر را «ركن رابع» یا ركن چهارم می نامند. به عقیده شیخیه كرمان ركن رابع ابتداء شیخ احمد احسایی بود، سپس سید كاظم رشتی این مقام را یافت و بعد از او حاج كریم خان به این درجه رسید و بعد از وی نیز فرزندان و نوادگان كریم خان به صورت ارثی جانشین وی می گردد.[1] البته شیخیه كرمان اصل معاد و عدل را انكار نمی كنند! ولی می گویند: این دو از مسلمات است و ذكر آنها لغو است.

به همین دلیل اکثر علمای شیعه فرقۀ شیخیه را جزو تشیع به حساب می آورند.

شاخۀ دیگر شیخیه آذربایجان است كه شامل مسلك های ثقة الاسلامیة، عمید الاسلامیة، حجة الاسلامیة و احقاقیه می شود، از آنها تنها طرفداران مسلك احقاقیه كه گاهی به انان «كشفیه» نیز اطلاق می شود، باقی مانده اند كه در اطراف تبریز، كویت و برخی اماكن دیگر حضور دارند. اینان در اصول و فروع دین با شیعیان (متشرعه) اختلاف نداشته و هم چون سایرین به اصول پنج گانه و فروع دهگانه دین، باور دارند، آنها به دلیل پیروی از آراء فلسفی و كلامی شیخ احمد احسایی در مورد معاد و معراج پیامبر (9) و غلّو در مقام ائمه (:) شیخیه نامیده می شوند، ولی به شدت با شیخیه كرمان مخالف بوده و ردّیه‌های متعددی [2] بر علیه آنان نوشته اند.

بنابراین شیخیه آذربایجان اصول دین مخالفتی با شیعیان (متشرعه) ندارند، هر چند در چند امر جزیی عقیدتی برخلاف شیعه ها عمل می كنند:

1. امام به خواست الهی به گذشته و آینده علم حضوری دارد و تمام این معلومات در ذهنش دائماً حاضر است.[3]

2. خون و سایر فضولات امام طاهر بوده و نجس نیست.[4] این مسئله قبل از شیخیه نیز در میان برخی از شیعیان كه محكوم به غلّو شده اند، مطرح بوده و باز باید گفت: این باور نیز موجب جدایی آنان از شیعه نمی شود.

3. شیعه را به دو قسم كامل العقیده و ناقص العقیده تقسیم می كنند و معتقدند كه شخص كامل العقید كه خودشان باشند، نباید از مرجع ناقص العقیده كه همان متشرعه و شیعیان هستند، تقلید كند یا پشت سرا مام جماعت ناقص العقیده نماز بخواند.[5]

4. برخی از آنان معتقدند كه در تشهد نماز بعد از «اشهد اَنّ محمداً عبده و رسوله» باید «اشهد اَنّ علیّاً ولی الله» گفته شود. هم چنین در اذان باید بعد از «حی علی خیرالعمل» باید «محمد و آله خیرالبریّه» گفته شود؛

تنها برخی از طرفداران مسلك احقاقیه باقی مانده اند كه البته افراد عادی آنان فقط اسماً خود را شیخی می نامند و در عمل با سایر شیعه ها فرقی ندارند و خواص آنان نیز هر چند به موارد یاد شده در بالا اعتقاد دارند ولی نمی توان آنها را خارج از جرگه شیعه دانست، چون در اصول دین و فروع با سایرین فرقی ندارند. هر چند اگر ریاست طلبی همین خواص نبود اكنون مسلكی به نام شیخیه وجود نداشت.

در مورد شیخیه كرمان هم باید گفت: هر چند تلاش های كریم خان قاجار و برخی از جانشینان وی برای جدا كردن شیخیه كرمان از شیعیان تا اندازه‌ای موفقیت آمیز بود و توانستند تا حدزیادی فاصله بین شیعه متشرعه و شیخیه را زیاد كنند با این همه اگر جلوی ریاست طلبی این افراد گرفته شود، می‌توان این فاصله را از بین برد چنان كه خطیب بزرگ حجة الاسلام والمسلمین فلسفی [;] در برخی از سفرهای تبلیغی خود به كرمان، چنین نیتی را دنبال می كرد و تا حدی موفق شده بود؛ ولی برخی از افراد سودجو كه مطامع دنیوی خود را با فتنه جویی دنبال می كنند مانع این كار شدند.

شاید علت اصلی تکفیر شیخ احسایی این بود که او در ضروریات دین به ویژه در مورد معاد جسمانی و معراج حضرت پیامبر (9) بدعت گذاشت و به گونه‌ای سخن گفت که علما را ساده لوح و بی خبر معرفی می کرد.

البته از نفوذ دولت وقت در بین علماء آن‌زمان و تفرقه افکنی بین آنان نباید غافل شد، زیرا آنان می خواستند علماء را از سیاست و کارهای حکومتی دور کنند.

مستشرق معروف، پرفسور هنری کربن، خود بافیهای بعضی شاگردان شیخ را -که خود شیخی نبوده اند-، سبب اختلافات می داند .[6]

پی نوشت ها:

[1] . سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، قم، موسسه امام صادق، چاپ  اول، 1423 ق، ص 356 و 357.

[2] . مثل «احقاق الحق و ابطال الباطل: تألیف میرزا موسی اسكویی.»، «سفرنامه، تألیف میرزا حسن احقاقی.»، « كلمه ای از هزار، تألیف معتمد الاسلام.»

[3] . المذاهب الاسلامیه، ص 358.

[4] . همان، ص 358.

[5] . همان، ص 357.

[6]. مکتب شیخی از حکمت الاهی شیعی، هنری کربن، ترجمه دکتر فریدون.





نوع مطلب : شیخیه، 
برچسب ها : شیخیه، احسائی، تکفیر شیخ احمد،
لینک های مرتبط :


1397/02/21 15:14
займ онлайн украина
кредит без отказа на карту онлайн
займ круглосуточно онлайн
займы онлайн на карту украина
займ на карту мгновенно круглосуточно с
плохой
займ на карту без процентов
займ на карту без отказа украина
1397/02/10 23:25
фитнес резинки купить украина
купити резинки для фітнесу
фитнес резинки купить днепр
еупить фитнес резинки киев
фітнес резинка ціна
1396/08/8 20:38
پاسخ های فوری به این مشکل با استدلال های قوی و همه چیز در مورد آن پاسخ می دهند.
1396/08/8 20:30
این یک موضوع است که به قلب من نزدیک است... بهترین آرزوها!
هرچند که اطلاعات تماس شما کجا هستند؟
1396/08/8 15:45
وبلاگ جالب تم شما سفارشی ساخته شده است یا شما آن را از جایی دانلود کردید؟
طراحی منحصر به فرد خود را با چند صد هزار تومان واقعا وبلاگ من درخشید.
لطفا به من بگو کدام آرایشگاه رفتی. قدردانی آن
1396/08/8 15:19
hey there and thank you for your info – I have certainly picked up something new from right here.
I did however expertise a few technical issues using this site, as I experienced
to reload the site a lot of times previous to I could
get it to load correctly. I had been wondering if your web hosting
is OK? Not that I am complaining, but sluggish
loading instances times will very frequently affect your
placement in google and can damage your high quality score if ads and marketing
with Adwords. Well I'm adding this RSS to my email and
can look out for a lot more of your respective fascinating content.
Ensure that you update this again very soon.
1396/07/30 03:55
سلام، من kavin هستم، نخستین فرصت من برای توضیح دادن در هر نقطه،
وقتی که من این پست را می خواندم فکر کردم می توانم به این دلیل نیز نظر خود را بیان کنم
مقاله درخشان
1396/07/19 19:10
هی، وبلاگ بسیار خوب!
1396/04/6 06:35
ساخت وبلاگ
سیستم وبلاگدهی آریا با فضایی متفاوت و امکاناتی جدید و کاربردی پذیرای شما وبلاگ نویس عزیز می باشد
همین حالا شعبه 2 وبلاگ خود را با هر موضوعی که باشد می توانید در سایت آریا افتتاح نمایید .
تجربه ای متفاوت و لذت بخش با سایت آریا
SiteAria.ir
1396/04/4 15:45
ســــلام !
وبلاگتون زیباست!
موفق باشید
1396/03/13 10:52
سلام گلم باشه راستی یه وبلاگ طراحی کردم و تمام کسایی که وبلاگ خوب و باحال دارند رو دعوت به تبادل لینک کردم . از تو هم دعوت می کنیم به جمع ما بیای
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر