صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
تضعیف جایگاه عقلکتاب پیدایش حقوق زنان در بهائیت (۲) نشست خبری نجات یافتگان بهائیتاینفوگرافی عبدالبهاء غصن اعظمتناقض شعاروعمل دربهاییتمحتوای دو باب ایقان
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 10 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 1,018 بازدید دیروز : 2,521 بازدید کننده ارمزو : 196 بازدید کننده دیروز : 424 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 8,072 بازدید ماه : 21,045 بازدید سال : 21,045 بازدید کلی : 21,045 ● اطلاعات شما آی پی : 3.236.75.30 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

زندگینامه باب شیرازی

میکائیل
:
بازدید : 11

که امروزه بیت‌العباس نامیده می‌شود. وی سالیانی چند در این مکتب به تحصیل پرداخت.1  گلپایگانی، مبلغ بهائی، مدت تحصیل او را در این مکتب پنج سال دانسته است.2 
معلم این مکتب‌خانه، شیخ محمد عابد، به او خواندن، نوشتن فارسی و سیاه‌مشق را آموخت. سید علی‌محمد باب، شاگرد درس‌خوانی نبود و گاه به گاه نیز در مکتب‌خانه تنبیه می‌شد؛ به گونه‌ای که تا پایان عمر، خاطره آن کتکها او را می‌آزرد. وی در کتاب بیان نیز این مسئله را یاد آور شده، می‌نویسد:
«قل ان یا محمد معلمی فلا تضربنی قبل ان یقضی علی خمسة سنه ولو بطرف عین فإن قلبی رقیق رقیق وإذا أردت ضربا فلا تتجاوز عن الخمس ولا تضرب علی اللّحم.»3 
شیخ عابد، از مریدان ودوستداران شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی بود4 و از همان دوران، سید علی محمد را با نام رؤسای شیخیه آشنا کرد.
 سید علی محمد در پانزده سالگی همراه با دائیش برای تجارت راهی بوشهر شد و پنج سال در این شهر ماند. اقامت باب در بوشهر برای محققان از دو جهت حائز اهمیت است:
1. رفتارهای مرتاضانه
وی در تابستانهای بوشهر و در گرم¬ترین ساعات شبانه روز، به پشت بام می‌رفت رو به سوی آفتاب به گفتن اذکار واوراد می‌پرداخت. نبیل زرندی مورخ بهائی در این مورد چنین آورده است:
«حضرت باب غالب اوقات در بوشهر به تجارت مشغول بودند و با آنکه هوا در نهایت درجۀ حرارت بود، هنگام روز چند ساعت بالای پشت بام منزل تشریف می‌بردند و به نماز مشغول بودند.... حضرت باب در هنگام طلوع آفتاب به قرص شمس نظر می¬فرمودند و مانند عاشقی به معشوق خود به او توجّه کرده با لسان قلب با نیّر اعظم به راز و نیاز می¬پرداختند. گوئی نیّر اعظم را واسطه می¬ساختند... مردم نادان و غافل چنان می‌پنداشتند که آن حضرت آفتاب پرست هستند و نیّر اعظم را ستایش می‌کنند با آنکه توجّه به شمس ظاهر، رمز از توجّه حضرتش به شمس جمال محبوب مستور بود.»5

2. حضور در شرکت تجاری ساسون
این شرکت با مدیریت [دیوید] ساسون اداره می‌شد که از یهودیان بغداد و عامل آشکار سیاستهای امپراطوری بریتانیا به شمار می‌رفت. این شرکت یهودی – انگلیسی، در کشت و خرید تریاک در منطقه برای صادرات به چین فعالیت می‌کرد.  
بنا به تحلیل برخی محققان، سید علی‌محمد باب در این دوره، روابطی نسبتاً نزدیک با تشکیلات ساسونها داشته است.6 
علی‌محمد در نوزده سالگی برای ادامه تحصیل به کربلا رفت و در درس سید کاظم رشتی حاضر شد.7 
وی درسال 1257ق به شیراز بازگشت؛ اما باز هم از مطالعه و آگاهی بر اندیشه‌های مختلف خودداری نمی‌کرد.
در سال1259ق سید کاظم رشتی بدرود حیات گفت و آن‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، با مرگ وی، میان برخی از شاگردانش برای کسب مقام جانشینی، رقابتی آغاز شد.

[1]. تلخیص تاریخ، ص59.

[2]. روح الله مهرابخانی، رسائل و رقائم حضرت ابوالفضائل گلپایگانی، ص 93.

[3]. بیان عربی، واحد 6، باب 11.

[4]. عبدالحمید اشراق خاورى، تلخیص تاریخ نبیل زرندی، ص60 .

[5]. عبدالحمید اشراق خاوری، تلخیص تاریخ نبیل زرندی، صص63 و64 .

[6]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائیگری در ایران، ص21.

[7]. همان.

[8]. اسدالله فاضل مازندرانی، اسرار الآثار خصوصى، ج 1، ص 192و 193.

مطالب مرتبط
حروف حی
ادعای علی محمد باب شیرازی
آیا معاد دربهائیت وجود دارد ؟
میرزابهاء واقدس
اسامی حروف حی
آموزگاران علی محمد باب چه کسانی بودند؟
مدعیان مهدویت درعصرغیبت
پایان زندگی علیمحمد شیرازی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی