صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
بررسی شعار الفت و محبت در بهائیتانحرافات فرقه مادرکتاب محاکمه و بررسی باب و بهاء جلد 1«باب» و جریان شناسی انحرافی «بابیت»2روشنگری های عزیه(خواهربهاءالله)بیت العدل در چالش«شیخیه» بستر پیدایش بابیت و بهائیت 2عناصر بهائی مستخدمین انگلستان
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 390 بازدید دیروز : 2,521 بازدید کننده ارمزو : 70 بازدید کننده دیروز : 424 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 7,444 بازدید ماه : 20,417 بازدید سال : 20,417 بازدید کلی : 20,417 ● اطلاعات شما آی پی : 3.231.29.122 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

رکن رابع

میکائیل
:
بازدید : 3

شیخیه کرمان، اصول دین را چهار اصل توحید، نبوت، امامت و رکن رابع مى‏دانند. مراد آنها از رکن رابع، شیعة کامل است که واسطه میان شیعیان و امام غایب است. همین اعتقاد، میان شیخیه (کرمان) و بابیه، ارتباط ایجاد مى‏کند. سید على ‏محمد باب مدعى شد که شیعه کامل و رکن رابع است و واسطه میان شیعیان و امام غایب می‌باشد. در نتیجه او مقام بابیت امام عصر را از آن خود دانست و خود را دروازه اتصال با مهدى موعود معرفى کرد؛ اما شیخیه آذربایجان به شدت منکر اعتقاد به رکن رابع هستند.
شیخیه آذربایجان، اصول دین را پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت مى‏دانند و معتقدند نظر شیخ احمد احسائى و سیدکاظم رشتى نیز چنین بوده است. آنها مدعی‌اند که در هیچ‌یک از کتب و رسایل این دو نفر، نامى از رکن رابع برده نشده است.
میرزا عبدالرسول احقاقی در كتاب «حقایق شیعیان» می‌نویسد:
«مرحوم شیخ، طبق علمای اثنی‌عشریه، اصول دین و مذهب را پنج [عدد] می‌داند و روشن‌ترین بیانات ایشان در این زمینه، نخستین رساله‌ای است که در جلد اول کتاب جوامع الکلم به نام حیوةالنفس نوشته‌اند... .»
وی پس از ذکرمواردی از نوشته‌های شیخ که مانند سایر شیعه، اصول دین را پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت دانسته است می‌نویسد:
«...اگر بعضی شاگردان ناخلف شیخ و سید، اصول دین را تحریف نموده‌اند و عقیده فاسدی از خویش اظهار داشته‌اند، تقصیر این مظلومان چیست؟»  
همچنین درباره مسئله رکن رابع می‌گوید:
«مرحوم شیخ احسائی، گذشته از اینکه به رکن رابع و واحد ناطق عقیده ندارد؛ بلکه با دلایل محکم و براهین قوی این داعیه فاسد را رد فرموده و علاوه بر کتب و تألیفات خویش قائلین به این عقیده باطل را ملحد شمرده و در حقیقت، اساس و بنیان رکنیت و بابیت را خراب و منهدم ساخته است.»  
البته این ادعا چندان هم نمی‌تواند مطابق با واقع باشد؛ زیرا در نوشته‌های شیخ چنین جملاتی را نیز می‌توان یافت که به طور تلویحی مشعر بر ادعای بابیت تلقی می‌شود، مانند:
«یقین خود را در علم خود، مدیون ائمة الهدی هستم. اگر اظهارات و بیانات من از اشتباه مصون است، در این حد است که تمام آنچه در کتابهایم به ثبوت رسانده‌ام، مدیون تعلیم ایشان هستم و ایشان، خودشان از خطا، نسیان و لغزش مبرّا و معصومند. هرکس از ایشان تعلیم گیرد، مطمئن است که خطا در او راهبر نیست....»  همچنین است این ادعا که شیخ در رابطه خود با ائمه اطهار? تا آنجا رفت که گفت: «سمعت عن الصادق ع .»

مطالب مرتبط
تفاوت عقاید شیخیه با شیعه
فرقه‌های شیخیه
سید کاظم رشتی
ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت
بدن هورقلیایی
ائمه و آفرینش
آراء خاص شیخ احمد احسائی
ماجرای رسوایی شیخ احسائی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی