تبلیغات
سایت جامع بهائیت - فرقه‌های شیخیه

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

فرقه‌های شیخیه

نویسنده : میکائیل    |   تاریخ : 1395/09/17 18:43

انشعاب در شیخیه

سید کاظم، جانشینی برای خود تعیین نکرده بود و تمام منابع بابی و بهائی علت آن را اعتقاد وی به قرب ظهور قائم موعود ذكر كرده‌اند.

اما برای تصاحب مسند جانشینی میان شاگردان او اختلاف شدیدی واقع شد. یکی از علمای شیخیه می‌نویسد:

«علت آن (اختلاف) بروز عقیده‌ بابیت و ركنیت (ناطقیت) بود که برخی گروه‌ها مدعی آن بودند و برخی دیگر منکر آن شمرده می‌شدند.»[1]

الف) شیخیه کرمانیه

مؤسس این فرقه که به نام کریم‌خانیه نیز خوانده مى‏شود، حاج محمد کریم‌خان قاجار (1225 - 1288 ق) نوة دختری فتح‌على شاه و فرزند حاج ابراهیم‌خان ظهیرالدوله حاکم کرمان است که پس از او فرزندش محمدخان (1263 - 1324 ق) رهبری فرقه را بر عهده گرفت.

همزمان با محمدخان، محمدباقر خندق ‏آبادى، نمایندة حاج محمدکریم‌خان در همدان اعلام انشعاب کرد و فرقه شیخیه باقریه را در همدان بنا نهاد. پس از محمدخان، برادرش زین‏العابدین خان (1260 - 1276 ق) به رهبرى برگزیده شد. پس از وی ابوالقاسم خان ابراهیمى و سپس عبدالرضاخان به ریاست شیخیه کرمانیه برگزیده شدند. عبدالرضاخان در سال 1358 ش ترور شد.[2]

باقریه

همزمان با دوره ریاست حاج محمدخان، محمدباقر خندق ‏آبادى، نمایندة حاج محمدکریم‌خان در همدان اعلام انشعاب کرد و فرقه شیخیه باقریه را در همدان بنا نهاد.

ب) شیخیه آذربایجان

حجة الاسلامیه

میرزا محمد مامقانى معروف به حجت الاسلام (م1269 ق) نخستین عالم و مجتهد شیخى آذربایجان است. او شاگرد شیخ احمد احسائى بود و از وی اجازه روایت و اجتهاد دریافت کرد و نماینده‌اش در تبریز بود. وی، حکم تکفیر و اعدام على‌محمد باب را در تبریز صادر کرد.

ثقةالاسلامیه

میرزا شفیع تبریزى معروف به ثقةالاسلام از شاگردان شیخ احمد احسائى بود. فرزندش میرزا على شهید در سال 1330 ق به جرم مشروطه‏ خواهى و مبارزه با روسها به دست مزدوران روس اشغالگر تزارى در تبریز به دار آویخته شد.

احقاقیه

 بزرگ این خانواده، میرزا محمدباقر اسکویى (1230 - 1301 ق) شاگرد میرزا حسن، مشهور به گوهر (م 1266 ق) از شاگردان شیخ احمد احسائى و سیدکاظم رشتى بوده است. فرزند میرزا محمد باقر، میرزا موسى احقاقى (1279 - 1364 ق) نیز از علما و مراجع بزرگ شیخیه است. او کتابى تحت عنوان «احقاق‏الحق» نگاشت و در آن عقاید شیخیه را به تفصیل بیان كرد. پس از این تاریخ، او و خاندانش به احقاقى مشهور شدند. در این کتاب، از برخى آراى شیخیه کرمان و محمد کریم‌خان انتقاد و سپس آن آراء ابطال شده است.

امروزه عمده شیخیه آذربایجان از پیروان این خاندان هستند.

اختلاف نظریات کرمانیها با آذربایجانیها

شیخیه کرمان و آذربایجان در اعتقادات، خود را پیرو آراى شیخ احمد احسائى و سید کاظم رشتى مى‏دانند؛ اما تلقی آنان از اندیشه‌ها و آراى شیخ احمد و سید کاظم متفاوت است؛ به گونه‌ای که شیخیه آذربایجان اساساً کرمانیها را گمراه می‌دانند.



[1]. حقایق شیعیان، ص54.

[2]. سید محسن امین، اعیان‏الشیعه، ج2، ص590.


برچسب ها:انشعاب در شیخیه, سید کاظم رشتی, کرمانی, حجة الاسلامیه, احقاقیه, ثقةالاسلامیه,

  |   دیدگاه ها ()

1396/06/12 07:07
I'm impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that's both
equally educative and engaging, and let me tell you, you have hit the nail on the
head. The issue is something not enough folks are speaking
intelligently about. I am very happy that I came across this
in my search for something concerning this.
1396/04/31 12:25
This post is genuinely a nice one it assists new the web viewers, who
are wishing in favor of blogging.
1396/01/31 00:29
You actually make it seem so easy with your presentation but I find
this matter to be actually something that I think I would never understand.
It seems too complex and very broad for me. I am
looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir