صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
عبدالبهاء و اسرائیلتعالیم دوازده گانه بهاییت1تست اسلایدبرگشتن علی محمدشیرازی ازادعاهای دروغینغصن اعظمکتاب محاکمه و بررسی باب و بهاء جلد 2شمه ای از سراب بهائیت وحدت عالم انسانی
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 11 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 976 بازدید دیروز : 2,521 بازدید کننده ارمزو : 189 بازدید کننده دیروز : 424 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 8,030 بازدید ماه : 21,003 بازدید سال : 21,003 بازدید کلی : 21,003 ● اطلاعات شما آی پی : 3.236.75.30 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

سید کاظم رشتی

میکائیل
:
بازدید : 3

سید كاظم رشتی، مرحوم صاحب جواهر را[2] «احمق مستضعف» می‌خواند و او را شیعه نمی‌دانست. [3] در مقابل، تمام علمای شیعه غیر شیخی، نیز بدون استثناء از مخالفان جدی وی بودند.[4]

شیخ انصاری به روایت شاگردش، حاج میرزا نصراللَّه تراب دزفولی در کتاب لمعات‌البیان درباره سید کاظم رشتی احتیاط می‏کرد و او را لایق در تصرّف مال امام علیه السلام نمی‏دانست.[5]

ـ همنوایی با دشمنان شیعه

وقتی نجیب پاشا به کربلا حمله کرد، چنان وحشیگری از خود بروز داد که در تاریخ، فقط با حمله مغولها قابل قیاس است؛

حتی حرمین مطهر حضرت امام حسین و حضرت اباالفضل علیه السلام نیز در امان نبود و بسیاری از مردم بی‌دفاع و پناهنده به اماكن

مقدس كشته شدند و در خون خود غلطیدند.

به اعتراف حاج محمد کریم‌خان: «کسانی که در روضه مقدسه حضرت عباس بودند، ایمن نبودند از قتل؛ حتی آنکه در

رواق و حرم، هر که بود کشتند؛ حتی آنکه کسی در اندرون ضریح پناه برده بود و در همان اندرون ضریح او را گلوله

زدند و کشتند. و پاشا خود از قرار مذکور با اسب داخل رواق مطهر سیدالشهدا شده بود. خلاصه، احدی در آن نایره ایمن نشد.»[6]

اما خانه سید كاظم رشتی، خانه امن بود و تنها عده‌ای از مردم و مریدان سید که به خانه ایشان پناهنده شده بودند، از

حمله ددمنشان عثمانی جان به در بردند.

مرحوم سید محمد باقر نجفی می‌نویسد: «در حالی‌كه سپاهیان نجیب پاشا حتی به مقدس‌ترین اماكن شیعه در كربلا

احترام نمی‌گذاشتند و مردم پناهنده در ضریح حضرت را هم می‌كشتند و با اسب به رواق مطهر هجوم می‌بردند و می‌تاختند،

خانه سید كاظم رشتی از هر لحاظ در امان و شخص او مصون از حوادث بود و هر كه به خانه وی پناهنده می‌شد، مصون از بلا بود.»[7]

اكنون این پرسش مطرح است كه آیا عثمانیها به مرتبه فضل و تقوای سید كاظم شیعه مذهب احترام می‌گذاشتند؟ در این صورت

می‌بایست در مراتب بالاتری به بقاع متبركه شهدای كربلا احترام می‌گذاشتند.

بی‌تردید واقعیت داستان، همنوایی سید کاظم با عثمانیها بود و این مطلب بیشتر قابل درك است وقتی دانسته شود که سید احمد فرزند سید كاظم رشتی، جزو چهار نفری بود كه، در دربار و مجلس خلیفه و امپراطور عثمانی كرسی ثابت داشت.[8]

همچنین علیرضا پاشا از والیان بغداد - كه از سنیان متعصب بود و اهل محمره (خرمشهر) و خوزستان را به علت تشیع، قتل‌عام كرده بود؛ چرا قصیده‌های عبدالباقی عُمَری را به سید كاظم رشتی داد؛ در حالی‌که براساس ادعای خود او، یک شیعه متعصب است. پس از آن سید كاظم، شرح مفصلی به نام «شرح قصیده» بر او نگاشت و از این طریق، روابط حسنه خود را با بغداد حفظ می‌كرد و....[9]


[1]. ر. ك: قصص العلماء، ص58.

[2]. چنین شخصیتی در میان علمای شیعه از زمان خود او تا به امروز کم نظیر بوده و در اهمیت او، همین بس که کتاب جواهرالکلام، نگارش اوست.

[3]. قصص العلماء، ص58.

[4]. محمد کریم خان کرمانی، هدایة الطالبین، ص144.

[5] رک: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری قدّس سرّه، مرتضی انصاری، تهران، حسینعلی نوبان، چ۳، ۱۳۶۹، ص۱۱۰ـ ۱۰۹.

[6] هدایة الطالبین، ص152.

[7] بهائیان، ص108.

[8]. شیخیگرى و بابیگرى، ص238.

[9]. همان، ص138.

مطالب مرتبط
تفاوت عقاید شیخیه با شیعه
رکن رابع
فرقه‌های شیخیه
ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت
بدن هورقلیایی
ائمه و آفرینش
آراء خاص شیخ احمد احسائی
ماجرای رسوایی شیخ احسائی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی