صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
وحدت عالم انسانی در بهائیتگنج های طالقانواقعه بدشتعبدالبهاءدر مورد دیدگاه و عملكرد بهائیت در زمینه سیاست توضیح دهید؟کتاب پیر استعماربهائی سازی و تبلیغ بهائیت 1کتاب الفاضلیه جلد 4
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 1,051 بازدید دیروز : 2,521 بازدید کننده ارمزو : 200 بازدید کننده دیروز : 424 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 8,105 بازدید ماه : 21,078 بازدید سال : 21,078 بازدید کلی : 21,078 ● اطلاعات شما آی پی : 3.236.75.30 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

بدن هورقلیایی

میکائیل
:
بازدید : 4

و هر گاه بخواهد به اقالیم سبعه تشریف بیاورد، صورتی از صورتهای اهل این اقالیم را می‌پوشد و کسی او را نمی‌شناسد. جسم، زمان و مکان ایشان، لطیف‌تر از عالم اجسام و از عالم مثال است.»[3]

به عقیده اکثریت قریب به اتفاق علمای شیعه، این نظریه در واقع به معنای انكار امام زمان(عجل ا... ) در روی زمین است؛ زیرا: اگر مراد آن است كه حضرت مهدی(عجل ا... ) در عالم مثال و برزخ زندگی می‏كند، آن چنان كه آنان قبر را از عالم هورقلیا می‏دانند؛ پس آن حضرت، حیات با بدن عنصری ندارد و حیات او مثل حیات مردگان در عالم برزخ است؛ این مطلب با احادیث متواتر «عدم خلوّ زمین از حجت» سازگاری ندارد. ضمن اینکه این اعتقاد با ادلّة عقلی موجود بر ضرورت وجود امام زمان(عجل ا... ) در این عالم نیز مناسبت ندارد.[4] پس ادعای وی مبنی بر اینکه حضرت مهدی(عجل ا... ) با بدن هورقلیایی زندگی می‏كند، فقط یك ادعا است و هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن اقامه نشده است؛ بلکه طبق نصوص قطعی، مهدی موعود(عجل ا... ) در همین عالم خاكی و با بدن عنصری به زندگی طبیعی خود ادامه‌ می‌دهد تا روزی که بنابر مشیت الهی قیام و ظهور فرماید.



[1]. هورقلیا از کلمه عبری هبل قرنیم گرفته شده است. هبل به معنای هوای گرم، بخار، تنفس و قرنیم به معنای درخشش و شعاع است که این ترکیب به معنای تشعشع بخار است. شیخ احمد احسائی در نوشته‌های خود بارها این کلمه را به کار برده و شرح داده است. شیخ ابوالقاسم خان ابراهیمی در تنزیه الاولیاء به نقل از ملا هادی سبزواری آورده است: هورقلیا هم عالمی از عوالم است که خداوند خلق فرموده است. مراد از آن عالم اجمالاًعالم مثال است به معنای عالم صور... عالم هورقلیا چون فوق این اقالیم است و ازحدود ظاهر این اقالیم خارج است اقلیم ثامنش گویند (لغت‌نامه دهخدا ).

[2]. محمد کریم خان کرمانی، ارشاد العوام، ص151.

[3]. جوامع‌الکلم، رساله رشیته، قسمت 3، ص100.

[4].علاقه‌مندان می‌توانند به کتاب شریف منتخب‌الاثر، تألیف حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظلّه) مراجعه فرمایند.

مطالب مرتبط
تفاوت عقاید شیخیه با شیعه
رکن رابع
فرقه‌های شیخیه
سید کاظم رشتی
ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت
ائمه و آفرینش
آراء خاص شیخ احمد احسائی
ماجرای رسوایی شیخ احسائی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی