صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
حسینعلی نوری ملقب به بهاءاللهائمه و آفرینشانحرافات فرقه مادربهائیت و توهین به مقدسات اسلامروزه و معاد و ... بهائیانکتاب راه راست چرا از بهائیت برگشتم سرپیچی عبدالبهاء آغاز گر گمراهی
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 8 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 2,166 بازدید دیروز : 2,509 بازدید کننده ارمزو : 283 بازدید کننده دیروز : 420 گوگل امروز : 1 گوگل دیروز : 1 بازدید هفته : 11,729 بازدید ماه : 24,702 بازدید سال : 24,702 بازدید کلی : 24,702 ● اطلاعات شما آی پی : 3.237.178.91 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

آراء خاص شیخ احمد احسائی

میکائیل
:
بازدید : 2

شیخ احمد دربارة معاد جسمانی چنین معتقد است:
«انسان دارای دو جسد است: یک قسم آن از عناصر زمانی تشکیل شده است و این بدن، مانند لباس است که بدن پوشیده است؛ ولی از بدن کنده می‌شود؛ نه او را لذتی است ونه رنجی، نه طاعتی و نه معصیتی. آیا نمی‌بینی هنگامی که زید بیمار می‌شود، تمام گوشتهای بدنش آب می‌شود و از آن گوشتها چیزی نمی‌ماند؛ ولی زید فرق نمی‌کند. زید، همان زید است و تو بالبداهه می‌دانی این همان زید عاصی است و از گناهانش چیزی کاسته نشده است. اگر گوشتهای ذوب‌شده از زید بود (یعنی دخیل در حقیقت زید بود) باید آنچه مربوط به زید است، از خیر و شر را با خود می‌برد. همچنین اگر ضعیف شود، یا چاق شود بعد از این بیماری، او همان زید است؛ نه نقصی از لاغری در ذات، صفات، طاعات و معاصی در او پیدا می‌شود ونه زیادتی بر اثر چاق شدن.
حاصل آنکه این جسد از زید نیست و جز این نیست که این بدن، نسبت به زید مانند سنگ و خاک است، نسبت به شیشه. هنگامی که سنگ ذوب شد و سنگ و خاک کنار رفت، شیشه ظاهر می‌شود و این شیشه در واقع، همان سنگ و خاک کثیف (قبل) است که ذوب شده و کثافات از او خارج شده است... و این جسد، مانند کثافاتی که در سنگ و خاک است و ذاتیِ آنها نیست، ذاتی زید نیست. مثال دیگر، لباس است که در حقیقت، همان تار و پود به هم بافته شده است و رنگهای لباس، اعراض هستند که رنگی را می‌پوشند و رنگی را خارج می‌کنند و لباس، همچنان، همان لباس است....
جسد دوم
این جسد، باقی و همیشگی است و این جسد، همان طینت است که انسان از آن آفریده شده است. وقتی زمین، جسد عنصری را خاک کرد و بین اعضای آن، جدایی افکند، هر جزء آن به جایگاه خود بر می‌گردد؛ هوا ملحق می‌شود به هوا و آب ملحق می شود به آب و خاک ملحق می گردد به خاک و آن بدن اصلی باقی می‌ماند.
هذا الجسد الباقی هو من ارض هُورقلیا و هو الجسد الذی فیه یحشرون و یدخلون به الجنّة او النار فاِنْ قلتَ ظاهر كلامِك ان هذا الجسد لایبعث و هو مخالف لما علیه اهل الاسلام من انّها تبعث كما قال تعالی و ان اللّه یبعثُ من فی القبور، قلتُ هذا الّذی قلتُ هو ما یقوله المسلمون قاطبة؛ و این جسد باقی از عالم هورقلیا می‌باشد و همین جسد است که در آن محشور خواهد شد و به بهشت یا جهنم خواهد رفت. اگر کسی بگوید که این بر خلاف عقیده مسلمانان است، می‌گویم عقیده همة مسلمانان همین است و غیر از آن چیزی نمی‌گویند....»
نکته قابل تأمل آنکه، شیخ اصرار دارد اندیشه خود را مطابق با سخنان ائمه اطهارعلیهم السلام معرفی كند و این‌گونه وانمود كند كه آنچه می‌گوید از نصوص صادره از معصومان دریافت کرده است؛ چنان‌که گفته است:
«من ذکر نکرده‌ام؛ مگر آنچه رأی ائمه علیهم السلام است و هر کس اعتراضی می‌کند، از این جهت است که مقصود مرا نفهمیده و ندانسته است که فرمایش ائمه است.» 

مطالب مرتبط
تفاوت عقاید شیخیه با شیعه
رکن رابع
فرقه‌های شیخیه
سید کاظم رشتی
ارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت
بدن هورقلیایی
ائمه و آفرینش
ماجرای رسوایی شیخ احسائی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی