تبلیغات
سایت جامع بهائیت - تکفیر شیخ احمد احسائی
 
معرفی وبگاه


از طریق ارتباط با ایمیل مدیر، می توانید مطالب خود را در این سایت ارسال نمائید.

مدیر سایت : میکائیل
نظرسنجی
سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟








آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
logo-samandehi
ابزار تلگرام
سایت جامع بهائیت
بانک اطلاعات نقد فرقه های انحرافی
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               خلاصه مطالب                   ATOM

نقطه جدایی و اختلاف با علما

وی در قزوین به علت عقیده خاصش در باب معاد جسمانی از جانب ملامحمدتقی بَرَغانی، معروف به شهید ثالث، تکفیر شد. در پی آن، جمعی از علما و بسیاری از مردم، خود را از شیخ دور کردند. تلاش «شاهزاده ركن‌الدوله علینقی میرزا»، حاکم قزوین نیز برای آشتی‌دادن شیخ احمد و مرحوم برغانی نه تنها فایده‌ای در بر نداشت، بلکه سبب انتشار هر چه بیشتر خبر این تکفیر شد.

در نتیجه وی از قزوین به مشهد و سپس به یزد و از آنجا به اصفهان و کرمانشاه رفت؛ ولی این بار در تمام شهرها با سردی از او استقبال شد. البته او تا اندازه‌ای از پایگاه مردمی برخوردار بود؛ اما انتشار خبر تکفیر از سوی برغانی به عنوان عالمی نامدار، تأثیر خود را گذاشت و باعث نگرانی علما از وی و صدور فتاوایی مشابه در کربلا و نجف شد![1]

ابوالقاسم‌خان ابراهیمی می‌نویسد:

«تا یكی دو سال به آخر حیات ایشان مانده بود و قضیة عجیبی پیش آمد... و آن قضیه، حكایت تكفیر شیخ بزرگوار بود كه در شهر قزوین حادث شد و من در صدد ذكر جزئیات قضیه نیستم... صاحب قصص‌العلماء هم شرحی از مسموعات خود در این باره نوشته... و فقط چیزی كه مسلم است و قابل انكار نیست و از مجموع روایات مختلفه پیدا است، همانا مسئله تكفیر است كه قطعا واقع شده و مرتكب اول آن، مرحوم ملا محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث بود.»[2]

تكفیر كنندگان شیخ

میرزا محمدباقر همدانی، مؤسس فرقه شیخیه باقریه به برخی علمای شیعه مخالف شیخ احسائی اشاره می‌کند[3] که عبارت‌اند از:

1. حاج ملا جعفر استرآبادی؛[4] وی کتاب «حیاة الأرواح فی الرد علی الشیخ احمد البحرانی (الاحسائی) و اتباعه» را در رد این فرقه نگاشته است.[5]

2. ملاآقا دربندی، مؤلف كتب «خزائن الاصول» و «خزائن الاحكام» (متوفی 1285ق)؛[6]

3. سعید العلماء مازندرانی؛[7]

4. ملا محمدتقی قزوینی (شهید ثالث) (متوفی 1264 ق)؛

5. شیخ محمدحسن صاحب «جواهر» (متوفی 1266 ق)؛[8]

6. سید محمد مجاهد؛ نویسنده «مناهل» (متوفی 1242 ق)؛

7. سید مهدی طباطبایی، فرزند نویسنده‏ «ریاض» (متوفی 1260 ق)؛[9]

8. شیخ محمدحسین، نویسنده‏ «فصول» (متوفی 1261 ق)؛[10]

9. سید ابراهیم قزوینی، مؤلف «ضوابط» (متوفی 1262 ق)؛[11]

10. شیخ شریف العلماء (متوفی 1265 ق)؛[12]



[1]. قصص العلماء، ص42.

[2]. ابوالقاسم ابراهیمی، فهرست، ص190.

[3]. محمدباقر خندق آبادی همدانی، الاجتناب، ص30.

[4]. بهائیان، ص70، به نقل از: مظاهرالآثار، نسخه خطى، ج1، ص1064.

[5] ر.ک. سید محسن امین، اعیان‏الشیعة، ج‏4، ص85.

[6]. شرح حال وی در فهرس‏التراث، ج‏2، ص 166آمده است.

[7] قال الشیخ عباس القمی فی الكنى و الألقاب: كان من أجلّاء تلامیذ شریف العلماء، مسلّما فی الفقه و الأصول ر.ک: فهرس‏التراث، ج‏2، ص 150.

[8]. ابوالقاسم خان كرمانی، فهرست، ص200.

[9]. قصص العلماء، ص44.

[10]. فهرست، ص200.

[11]. همان.

[12]. سید محمد باقر خوانساری، روضات الجنات، ج2، ص126.





نوع مطلب : شیخیه، 
برچسب ها : شبیخ احمد احسائی، قزوین، انکار معاد جسمانی، تکفیر، ملا محمدتقی بَرَغانی،
لینک های مرتبط :


1395/04/12 17:16
سلام گلم باشه راستی یه وبلاگ طراحی کردم و تمام کسایی که وبلاگ خوب و باحال دارند رو دعوت به تبادل لینک کردم . از تو هم دعوت می کنیم به جمع ما بیای
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر