صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
احکام ساختگی در بهائیتبرخی ازفروع دین بابیانمبالغه و فریبنظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟در مورد انجمن حجتیه و فعالیت هاى آن در مقابل بهائیت توضیح دهید؟ علت برخى انتقادات بر عملكرد آن چیست؟بهاییت ومحرمانه بودن فعالیت هانبوت میرزابهاء حقیقت یا سراب؟بهاییت وبیزاری ازدموكراسی
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 4 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 2,163 بازدید دیروز : 3,267 بازدید کننده ارمزو : 388 بازدید کننده دیروز : 499 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 6,696 بازدید ماه : 19,669 بازدید سال : 19,669 بازدید کلی : 19,669 ● اطلاعات شما آی پی : 34.237.124.210 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

خروج دجال و سفیانى

میکائیل
:
بازدید : 4


الف. خروج سفیانى

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «السفیانى من المحتوم و خروجه فى رجب...»[23] ؛ «سفیانى از نشانههاى حتمى است و (آغاز) شورش او در ماه رجب خواهد بود....}

وى از اولاد ابوسفیان و نامش براساس بعضى از روایات عثمان بن عتبه است. سفیانى با تظاهر به دین دارى، گروه زیادى از مسلمانان را مىفریبد و به گرد خود مىآورد و بخش گستردهاى از سرزمینهاى اسلامى را به تصرف خویش در مىآورد و بر مناطق شام، دمشق، حمص، فلسطین سیطره و تسلط مىیابد اما مناطق شیعهنشین تسلیم او نمىشوند و به همین جهت در كوفه و نجف به قتل عام شیعیان مىپردازد و براى كشتن و یافتن آن ها جایزه تعیین مىكند.

در روایات توصیفات زیادى از او شده و تا حدودى شخصیت او به تصویر درآمده است: «پسر خورنده جگرها از بیابان خشك بیرون مىآید و او مردى است میانه بالا و بزرگسر و آبلهرو. زمانى كه او را مىبینى، گمانت كه او اعور است. نامش عثمان و نام پدرش عتبه است او از فرزندان ابوسفیان است. هر گاه به سرزمینى مىرسد كه همواره داراى آب صاف است، آن جا مستقر مىشود»{24}

سفیانى شورش خود را از خارج دمشق (منطقه وادى یابس) شروع مىكند و آن مصادف با سالى است كه امام زمان قیام خواهد كرد.

امام باقر (علیهالسلام) مىفرماید: «خروج سفیانى و قیام قائم، در یك سال است»{25}

او در شهرهاى اسلامى (به خصوص عراق) به كشتار مىپردازد و براساس روایات با سپاه یمانى و سید خراسانى درگیر مىشود. آن گاه به سمت جزیرة العرب (عربستان) نیز [گام] بر مىدارد و پس از فتح مكه سه روز به غارت و كشتار مردم مدینه و تخریب مسجد النبى مشغول مىشود. وى آن گاه كه از ظهور مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با خبر مىگردد، با سپاهى عظیم به جنگ آن حضرت مىرود و در منطقه بیدا (بین مكه و مدینه)، [با] سپاه امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برخورد مىكند و به امر خدا، همه لشكریان وى به جز چند نفر در زمین فرو مىروند و هلاك مىشوند{26}

براساس پیشبینى برخى روایات، قیام حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حدود نه ماه بعد از خروج سفیانى، خواهد بود.

هشام بن سالم مىگوید: امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «وقتى سفیانى به پنج شهر مسلط شد، نه ماه بشمارید...»[27]. در واقع مدت فعالیت سفیانى پانزده ماه خواهد بود كه شش ماه آن به تصرف مناطق و جنگهاى مختلف مىگذرد.

امام صادق (علیهالسلام)مىفرمایند: «چون سفیانى به مناطق پنج گانه سیطره یافت، برایش نه ماه بشمارید (فعدّوا له تسعه اشهر)»{28}

بدون تردید در حكومت حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، كسانى همانند سفیانى، مجالى براى تحرك و فعالیت نخواهند داشت. از آن جایى كه سفیانى خصومت شدیدى با حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد داشت و نداى دعوت او را اجابت نخواهد كرد، با اقدامات قاطع آن حضرت رو به رو خواهد بود. برخى روایات بر كشته شدن او به دست امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دلالت مىكنند. از جمله امام على (علیهالسلام) مىفرماید: «خداوند سپاه سفیانى را نابود مىكند و هیچ كس از آن ها جز سفیانى روى زمین باقى نمىماند؛ در این حال مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) او را مىگیرد و گردن مىزند...»{29}

ب. ظهور دجال

یكى از نشانههایى كه درباره آن، مطالب زیادى مطرح شده و جزو علایم غیرحتمى است، ظهور دجال است. آن چه در توصیف دجال معروف است، این است كه وى مردى است كافر (برعكس سفیانى كه ادعاى مسلمانى مىكند و ذكر یارب یارب مىگوید و...) یك چشم بیش ندارد، آن هم در پیشانىاش واقع شده و مانند ستارهاى مىدرخشد.

حال منظور از این دجال كیست؟ آیا در جامعه كنونى ما مصداق دارد؟

دجال از ریشه دجل به معناى دروغ گوى حیله كار است. اصل داستان دجال در كتابهاى مسیحیان است. در انجیل این واژه بارها به كار رفته است و از كسانى كه منكر حضرت مسیح باشند، به عنوان دجال یاد شده است. در ترجمه انگلیسى كتابهاى مقدس مسیحى واژه «آنتى كِراسْت»[30] (دجال، ضدمسیح) به كار رفته است.

در روایات زیادى از اهل سنت، خروج دجال از نشانههاى برپایى قیامت دانسته شده است. در كتابهاى روایى شیعه، تنها چند روایت در مورد خروج دجال به عنوان یكى از علایم ظهور حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است كه از نظر سند، معتبر و قابل قبول نیستند{31}

در حدیثى آمده است: «هنگامى كه غنایم قسطنطنیه را تقسیم مىكنند، خبر خروج دجال به حضرت و یارانش مىرسد»{32}

با توجه به معناى لغوى «دجال»، مقصود از آن، چه بسا نام شخص معینى نباشد؛ بلكه هر كس كه با ادعاى پوچ و بىاساس و با تمسك به انواع و اسباب حیلهگرى و نیرنگ در صدد فریب مردم باشد، دجال است. بر این اساس دجالها متعدد خواهند بود. بنابراین احتمال، قضیه دجال بیان گر این مطلب است كه در آستانه انقلاب مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، افراد حیله گرى براى نگه داشتن فرهنگ و نظام جاهلى همه تلاش خود را به كار مىگیرند تا با تزویر و حیلهگرى مردم را نسبت به اصالت و تحقق آن انقلاب و استوارى رهبرى دچار تردید سازند!!

چه بسا «دجال» كنایه از كفر جهانى و سیطره فرهنگ مادى بر ضد جهان باشد. استكبار با ظاهرى فریبنده و با قدرت مادى، صنعتى و فنى عظیمى كه در اختیار دارد، سعى مىكند مردم را فریب دهد و مرعوب قدرت و ظاهر فریبنده خود كند. براین اساس است كه پیامبران، امتهاى خود را از فتنه دجال بیم دادهاند: «ما بعث الله نبیا الا و قد انذر قومه الدجال»[33]؛ «هیچ پیامبرى مبعوث نشد، مگر آن كه قومش را از فتنه دجال بر حذر داشت}

به نظر نگارنده، ظهور شخصى به نام دجال و دشمنىهاى شدید او با امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و فتنههاى فراوان او، قرین صحت است و براساس روایات گروههاى فراوانى (چون یهودیان، زنا زادگان، شراب خواران، آوازه خوانان، افراد سفیه و...) از او حمایت خواهند کرد و فرجام كار او نیز كشته شدن به دست امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرماید: «قائم بعد از غیبت ظهور مىكند و دجال را مىكشد و زمین را از هر ظلم و ستمى پاك می سازد»{34}

البته در منابع اهل سنت آمده كه دجال به دست عیسى (علیهالسلام) كشته مىشود كه منافاتى با این دیدگاه شیعه ندارد؛ زیرا عیسى (علیهالسلام)  تابع حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بوده و به دستور او دجال را مىكشد.

.........................................................................................................................................

الغیبة نعمانى، ص 202.{23}

 

كمال الدین، ج 2، ص 651، ح 9 ؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 721، ج 26، از امام على (علیهالسلام) .{24}

 

بحارالانوار، ج 52، ص 204، ح 34.{25}

 

ر.ك: تاریخ غیبت كبرى، ص 520-518 ؛ الملاحم و الفتن، ص 57.{26}

 

بحارالانوار، ج 52، ص 253.{27}

 

الغیبة نعمانى، ص 432، ح 13.{28}

 

التشریف بالمنن، ص 296، ح 417.{29}

 

1. Antichrist.{30}

 

ر.ك: بحارالانوار، ج 52، ص 193.{31}

 

معجم احادیث امام مهدى، ج 2، ص 50.{32}

 

بحارالانوار، ج 52، ص 205 ؛ ر.ك: دادگستر جهان، ص 223، چشم به راه مهدى، ص 289.{33}

 

معجم احادیث الامام مهدىعج، ج 2، ص 134.{34}

مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
دعاها و زیارات امام زمان عج
دعا براى امام زمان (عج)
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی