صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
پایان زندگی علیمحمد شیرازی                                   تعالیم مسلك ازلیخدمات یهودبه بهاییتیک حرکت فریبنده در فرقه بهاییتملاقات كنندگان با امام زمان عجل الله فرجهسوء استفاده از فقر مردمبهائیت، فرقه یا دین؟ 1مدعیان مهدویت درعصرغیبت
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 547 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 1,267 بازدید دیروز : 2,521 بازدید کننده ارمزو : 236 بازدید کننده دیروز : 424 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 8,321 بازدید ماه : 21,294 بازدید سال : 21,294 بازدید کلی : 21,294 ● اطلاعات شما آی پی : 3.235.108.188 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

آیا امام زمان عج ازدواج فرموده اند؟

میکائیل
:
بازدید : 3


غایب بودن آن حضرت (با  توجه به نظر مخفى شدن بدن او از دیدهها)، امكان ندارد و اگر بخواهد ظاهر شود و ازدواج كند، این همان محذورى است كه باید از آن دورى كند... اگر نظر دیگران (پنهان بودن عنوان و شخصیّت امام)، را مورد توجه قرار دهیم، باز مىگوییم كه ازدواج آن حضرت با شخصیت واقعى خود، امكان ندارد و منافى با اصل «غیبت» است[122[.

از طرف دیگر، هیچ دلیل روشن و قطعى، بر وجود زن و فرزند براى آن حضرت نیست ؛ چون مسئله غیبت، مهمتر از ازدواج است و مىتواند براى مصلحت بالاتر، مسئله مهم (ازدواج) را ترك كند و اهم را انجام دهد و عمل به سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) مىتواند بعد از ظهور و قیام انجام گیرد و ایشان تشكیل خانواده دهد و بنابر قولى احتمال دارد، ایشان در زمان غیبت صغرى ازدواج كرده باشد ؛ اما با آغاز غیبت كبرى به دلیل مصالح مهمتر ازدواج را ترك كرده باشد.

بعضى از شواهد، دالّ بر وجود همسر و فرزند براى او است ؛ از جمله :

الف. قواعد كلى:

احكام كلى شریعت محمدى (صلیاللهعلیهوآله) ایجاب مىكند كه حضرت بقیة اللّه(عج) نیز مانند دیگر پیشوایان معصوم تشكیل خانواده داده و از سنت جدّ بزرگوارش حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) پیروى كند. محدّث نورى مىگوید : «چگونه ترك خواهد نمود چنین سنت عظیمه جدّ بزرگوار خود را، با آن همه ترغیب و تحریضى كه در فعل آن و تهدید و تخویف كه در ترك آن شده است! سزاوارترین امت در اخذ به سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصایص آن جناب نشمرده است»[123[.

ب. روایات:

در كتاب الغیبة، از مفضّل بن عمر از صادق (علیهالسلام) نقل شده است : «لا یَطّلع على موضعه احَدٌ مِن وُلدِه و لا غیره» ؛[124] ؛ «بر مكان ایشان هیچ كس، حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد[.

سید بن طاووس در جمال الاسبوع مىگوید : «روایتى با سندهاى متصل یافتم كه حضرت ولى عصر(عج) را اولاد بسیارى هست كه در شهرهاى كرانه دریا حاكم و والى هستند و درنیكى و بزرگوارى، در رأس نیكان روزگار و در قله صفات ابرار و اخیار هستند»[125[.

ابوبصیر از امام صادق (علیهالسلام) نقل مىكند: «گویا مىبینم كه قائم ما با خانوادهاش در مسجد سهله اقامت گزیده است. ابوبصیر مىگوید : گفتم : فدایت شوم! قائم همیشه در آن مسجد است؟ فرمود : آرى»[126[.

البته با بررسىهاى سندى و دلایل این روایات، به طور قطع نمىتوان وجود فرزند را براى آن حضرت اثبات كرد[127[.

دو. دعاها:

ابن طاووس دعاى امام رضا (علیهالسلام) را در مورد حضرت مهدى(عج) چنین نقل كرده است : «اللهم صلّ على ولاة عهده و الائمّة من ولده»[128[.

همچنین از آن حضرت نقل شده كه دعا مىفرمود : «اللهم اعطه فى نفسِه و اهله و ولده و ذُرّیته و امته و جمیع رعیّته ما تقرّبه عینه و تُسِرُّ به نفسه»[129[

در بخشى از صلواتى كه از ناحیه مقدسه صادر شده، آمده است : «و صلّ على ولیّك و ولات عهده و الأئمّة من ولده و مُدّ فى اَعمارهم و زد فى آجالِهم»[130[.

این ادعیه به صورت كلى وجود زن و فرزند را براى آن حضرت مطرح مىكنند ؛ اما درباره همین ادعیه و الفاظ آنها نیز بین علما اختلاف نظر هست ؛ براى مثال برخى دعاى امام رضا (علیهالسلام) «اللهم صلى على ولاه عهده و الائمّة من ولده» را چنین نقل كردهاند : «اللهم صل على ولاة عهده و الائمّة من بعده[.

سه. اسامى فرزندان امام:

روایت انبارى، گویاى این مطلب است كه آن حضرت فرزندانى دارد ؛ بدین ترتیب :

1. طاهر فرمان رواى یكى از جزایر (واقع در دریاى مدیترانه)، به نام زاهره ؛

2. قاسم فرمان رواى جزیره رائقه ؛

3. ابراهیم، حاكم شهر صافیه ؛

4. عبد الرحمان حاكم شهر طلوم ؛

5. هاشم حاكم شهر عناطیس ؛

داستان این شهر در بعضى از منابع ذكر شده است ؛[131] ولى بىشباهت به افسانه نیست و مدرك معتبرى هم ندارد[132].

بر اساس روایتى : «هر امام باید فرزند داشته باشد، به جز حضرت مهدى(عج) كه فرزند ندارد»[133]. در این صورت، عدم ازدواج آن حضرت، مخالف سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)  وسلم نیست ؛ زیرا آن امام همام زندگى عادى و طبیعى مثل دیگران ندارد و پنهان زیستى ایشان نیز بر اساس دستور و مصلحت خداوندى است. افراد دیگرى نیز - همچون خضر و عیسى (علیهمالسلام) - با اینكه زندهاند، ازدواج نكرده و تشكیل خانواده ندادهاند.

……………………………………………………………………………………………………………

[122]. محمد صدر، تاریخ غیبت كبرى، ص 80 و 81.

[123]. نجم الثاقب، ص 224.

[124]. الغیبة، ص 102.

[125]. جمال الاسبوع، ص 512.

[126]. اثبات الهداة، ج 3، ص 583، ح 776.

[127]. براى مطالعه درباره این روایات ر.ك : حبیب اللّه ظاهرى، ص 495 و 496.

[128]. جمال الاسبوع، ص 51.

[129]. بحار الانوار، ج 95، ص 232.

[130]. كتاب الغیبة، ص 107 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 22.

[131]. ر.ك : نجم الثاقب، ص 220-222 ؛ بحار الانوار، ج 53، ص 213-221.

[132]. ر.ك : ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 201 و 202.

[133]. كتاب الغیبة، ص 134.

مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی