صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
سرپیچی عبدالبهاء اعترافات سران بابیه وبهائیت به خاتمیت پیامبر اسلام   مستند دکان های کاغذی 1انقلاب اسلامی ضربه ای مهلک بر تشکیلات بهائیتطول عمر امام مهدى عج (2)فرقه انگلیسی و رابطه اش با بی بی سی فارسیشوقی افندی کیست؟کتاب الفاضلیه جلد 1
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 607 بازدید دیروز : 2,022 بازدید کننده ارمزو : 30 بازدید کننده دیروز : 80 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 607 بازدید ماه : 607 بازدید سال : 29,718 بازدید کلی : 29,718 ● اطلاعات شما آی پی : 3.237.178.91 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

چرا در زمان غیبت از امام محرومیم؟

میکائیل
:
بازدید : 4


نكرده است. این وظیفه مهم و بنیادین، عبارت است از «تبیین دین» به گونهاى كه دین مصون از تحریف بماند.

امامان معصوم (علیهمالسلام) در طول حیات خود، با انجام سه عمل و برنامه، جلوى تحریف دین را گرفتند :

الف. سنّت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) را آن گونه كه بود، بیان كردند.

ب. روش فهم دین از كتاب و سنت (اجتهاد) را آموزش دادند.

ج. كسانى را كه صلاحیت چنین فهمى دارند، به مردم معرفى كرده و آنان را در زمان غیبت به این افراد ارجاع دادند.

فلسفه غیبت امام زمان(عج)، چه آزمایش انسان باشد و چه عدم قابلیت امت براى امامت معصوم و... در این نكته فرقى نمىكند كه وظیفه شیعیان در زمان غیبت، عمل به دستورات و تعالیم اسلام است و این دین نیز روش خاصى را در شناخت فروع و آموزههاى اسلام (اجتهاد و تفقّه) آموزش داده است. در واقع مسیر درست شناخت احكام اسلام، همین راه است و خود مجتهد و مقلّدان او، احكام اسلام را از همین راه مىشناسند.

مشكلى كه شاید در این زمینه پدید آید - و شاید این پرسش نیز درباره همین مشكل باشد - این است كه فقیه، مصون از خطا نیست و ممكن است در استنباط حكم شرعى از قرآن و سنت و عقل و یا در رهبرى و زعامت امت خطا كند. آیا همین امكان خطاى او، باعث نمىشود، وجود امام معصوم (علیهالسلام)، ضرورى باشد و غیبت آنان، خلاف فلسفه اصلى امامت باشد؟!

در پاسخ به این پرسش در ابتدا باید دانست كه خطا دو گونه است.

            1.خطاهاى فاحش و روشنى كه حد اقل براى عموم كارشناسان مسائل دینى، سیاسى و اجتماعى، بطلان آن روشن است. كسى كه مرتكب چنین خطاهایى شود، شایستگى جانشینى امام و رهبرى امت را ندارد.

2. خطاها و اشتباهات پیچیده و كار شناختى كه در میان كارشناسان نیز بطلان آن چندان روشن نیست و معمولاً مورد اختلاف آرا و نظرات است. در این صورت نمىتوان با قاطعیت حكم كرد كه نظر كدام یك صحیح است ؛ زیرا هركس بر اساس مبانى پذیرفته شده خود حكم مىكند... در چنین مواردى، باید یك رأى ملاك عمل قرار گیرد.

تردیدى نیست كه تنها، امام معصوم، مصون از خطا است و دیگران، به هر حال درصدى از خطا را دارند ؛ ولى در عین حال باید گفت، مراجع تقلید، كارشناسان دین هستند و در فهم و دریافت احكام دینى، به همان شیوهاى عمل مىكنند كه معصومان آموزش دادهاند ؛ یعنى، در استنباط احكام شرعى، به منابعى تكیه مىكنند كه معصوم (علیهالسلام) آن را معرفى كرده و نیز طبق قواعدى، احكام را به دست مىآورند كه خود پیشوایان معصوم، به عنوان راه كار بیان كردهاند.

وقتى مجتهد جامع شرایط، بر اساس منابع اصیل دینى و راه كارهاى مورد تأیید امامان، احكام و وظایف دینى را استخراج و بیان كرد، نزد خداوند، مأجور و معذور است ؛ یعنى، هم داراى اجر و پاداش است و هم به فرض خطا و اشتباه، معذور خواهد بود و عذرش پذیرفته شده است. همچنین كسانى كه بر اساس احكام او عمل كرده و احیانا به خطا رفتهاند، هم به اجر و ثواب مىرسند و هم معذور خواهند بود. این مطلب هم پشتوانه عقلى دارد و هم دلیل نقلى.

دوّم. محرومیت از معصوم و هدایت مستقیم او، به هر حال پیامدهایى دارد ؛ ولى این محرومیت به سبب كوتاهى خود مردم است ؛ یعنى سوء اختیار مردم و خوى عصیانگرى مردم، علت غیبت و محرومیت آنان از علم و هدایتهاى او، است و تا زمانى كه چنین وضعیتى وجود دارد، ظهور امام (علیهالسلام) نیز همواره به تعویق خواهد افتاد، چنان كه خواجه تعبیر مىكند: وجوب ظهور، ملازم با زوال سبب است.«و الظهور یجب عند زوال السبب»[100[.



سوّم. دین اسلام، شامل بخشهاى مختلفى، از جمله: عقاید، اخلاق و احكام است و آنچه در سؤال مطرح شده (احتمال خطاى مراجع تقلید)، مربوط به بخش احكام شرعى است ؛ آن هم در مسائل فرعى شرعى ؛ نه در احكام كلى كه نزد همه، مورد اتفاق است و هیچ اختلافى در آن نیست. بنابراین هم در صد خطا كم است و هم محدوده و گستره آن.

با این حال امام زمان(عج) - هر چند دخالت مستقیمى در مسائل ندارد - حافظ معارف و آموزههاى دین اسلام و جامع همه دانشها و علوم است ؛ یعنى، از آنجا كه میراث علمى تمام پیامبران و امامان در نزد ایشان است، آن حضرت حامل این علوم بوده و همه آنها را حفظ مىكند تا در زمان ظهور به همه مردم بیاموزد. در موارد لزوم نیز گوشهاى از این معارف و دانش را، به بزرگان و علما یاد مىدهد و مشكلات علمى و فقهى آنان را حل مىكند.

صاحب مفتاح الكرامة (سید جواد عاملى) نیز نقل مىكند : شبى استادم سید بحرالعلوم، از دروازه شهر نجف بیرون رفت و من نیز به دنبال او رفتم تا وارد مسجد كوفه شدیم. دیدم آن جناب، به طرف مقام حضرت صاحب الامر رفت و با شخصى (امامعصرعج)، گفت و گویى كرد. از جمله اینكه سؤالى پرسید و او در جواب فرمود : «در احكام شرعى، وظیفه شما عمل به ادلّه ظاهرى است و آنچه از این ادلّه به دست مىآورید، همان را باید عمل كنید و شما مأمور به احكام واقعیه نیستید»[101[.

توجه به این نكته ضرورى است كه مرجعیت فقیه با كفایت و جامع شرایط، بهترین فرض ممكن در غیبت امام معصوم است. به همین دلیل نهاد مرجعیت در  متن تعلیمات دین (قرآن و سنت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و امامان معصوم (علیهمالسلام)) و سیره آنان، مطرح بوده است و آنان عملاً نهاد مرجعیت را در جامعه اسلامى تأسیس و عینیت بخشیده و مشكل و معضل جامعه اسلامى در عصر غیبت تا حدود زیادى برطرف كردهاند و شیعه به بركت چنین نهادى، در طول تاریخ پرپیچ و خم و با بدترین شرایط اجتماعى و حكومتى، در بهترین وضعیت فكرى، علمى و سیاسى قرار داشته است. آیات مربوط «تفقّه و انذار» و «سؤال از اهل ذكر»، خط كلّى شریعت را در فهم و فراگیرى، احكام دین از متخصصان مطرح كرده است. روایات وارده از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)نیز علما را وارثان انبیا دانسته و فقها را امانت داران پیامبران و حاكمان بر مردم قرار داده است.

روایات منقول از معصومین (علیهمالسلام) نیز لزوم تقلید از فقها و مرجعیت علمى و دینى آنان را یاد كرده و آنان را حاكم و حجت بر مردم قرار داده است و عملاً مردم را بر همین مسلك تربیت نموده و بزرگترین مشكل عصر غیبت را، چاره اندیشى كرده است.

…………………………………………………………………………………………………………

[100]. رساله امامت، ص 25 ؛ به نقل از : نظام سیاسى و دولت در اسلام، ص 199.

[101]. ر.ك : تلاشگر پنهان، ص 136 و 137 ؛ میر مهر، ص 60 و 61 به نقل از : قصص العلما، ص 173.

مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی