صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
رستاخیزدربهاییت1شوقی افندیاز شیخی‏گرى تا بابیگرى2مدعی همسری امام زمان عجمروری بر افکار شیخ احمد احسائیحسینعلی نوری ملقب به بهاءاللهپاورپوینت تحری حقیقتعلی محمد باب آموزگار داشته ؟
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 8 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 250 بازدید دیروز : 1,696 بازدید کننده ارمزو : 31 بازدید کننده دیروز : 123 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 1 بازدید هفته : 1,946 بازدید ماه : 1,946 بازدید سال : 31,057 بازدید کلی : 31,057 ● اطلاعات شما آی پی : 3.232.129.123 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

شدید ترین امتحان (2)

میکائیل
:
بازدید : 2



6. انحراف و برگشت از دین ؛ یكى از ابتلائات و آسیبهاى دوران غیبت، برگشت عدهاى از آیین الهى و ضعف و سستى در دیندارى و یگانهپرستى است. امام كاظم (علیهالسلام) فرمود : «هنگامى كه پنجمین فرزند امام هفتم، از دیدهها ناپدید شد، از خدا بترسید و به او پناه ببرید و در مورد دین و آیین خود، كسى شما را از دینتان منحرف نكند [ ؛ زیرا] براى صاحب این امر غیبتى هست تا آنها كه به او عقیده دارند، از اعتقاد خود باز گردند»[14[.

محمد بن مسلم و ابوبصیر روایت كردهاند كه امام صادق (علیهالسلام) فرمود : «این كار به سامان نمىرسد [و ظهور محقق نمىشود] مگر اینكه دو سوم مردم از دین برگردند ؛ ما گفتیم : اگر دو سوم مردم از دین برگردند، دیگر چه كسى باقى خواهد ماند؟! امام (علیهالسلام) فرمود : آیا دوست ندارید در بین یك سوم باقى مانده باشید؟»[15[.

7. دشوارى حفظ ایمان ؛ شدتها و پیشامدهاى ناگوار و تحوّلاتى كه روى مىدهد، مردم را زیر و رو كرده و حفظ ایمان و استقامت در این راه را دشوار مىسازد و ایمان افراد در مخاطرات سخت واقع مىشود!

 

امام باقر (علیهالسلام) فرموده است : «بعد از غیبت و حیرت ظاهر مىشود ؛ در این دوران  تنها كسانى بر دین خود ثابت مىمانند كه در ایمان خود، مخلص و با روح یقین همراه باشند و آنان كسانىاند كه خداوند از آنها درباره ولایت ما پیمان گرفته و در دل آنها، ایمان را مستقر ساخته و آنها را با روحى از خود تأیید كرده است»[16[.

8. كمبودها و نارسایىهاى زندگى ؛ یكى از امتحانات مردم در عصر غیبت و ابتلائات شدید آنان، گرانى، كسادى، مرگ و میر، جنگها، كمى محصولات كشاورزى، دچار شدن به پادشاهان ستمگر و... است.

امام صادق (علیهالسلام) خطاب به محمد بن مسلم فرمود : «پیش از قیام قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نشانههایى است كه خداوند آنها را ظاهر خواهد ساخت». محمد بن مسلم پرسید : آنها چیست؟ فرمود : خداوند آنها را چنین بیان فرموده است:

 

]وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ»[17]

]لنبلونّكم»، یعنى امتحان مىكنیم شما مؤمنان را قبل از خروج قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)

]بشى من الخوف» ؛ یعنى، به وسیله پادشاهان... در آخر سلطنت آنها.

]والجوع» ؛ یعنى، با گرانى قیمتها. «و نقص من الاموال» ؛ یعنى، با كسادى تجارت و كمى درآمد». «و الانفس»، یعنى، با كمى رشد زراعت.

]و بشّر الصابرین»، یعنى، نوید بده در آن زمان، صبر پیشگان را با ظهور قائم و آن بعد از یك فتنه سخت و كمرشكن است كه هر دوستى و خویشى را درهم مىریزد. همسایه به همسایهاش هجوم برده، گردنش را مىزند! در چنین روزگارى، به زمین بچسبید و دست و پاى خود را تكان ندهید»[18]. و نیز فرموده است : «ترس اهل عراق و بغداد را احاطه مىكند و مرگ ناگهانى و پیاپى در آنجا شایع مىشود و كمبود در اموال، اشخاص و میوهها ظاهر مىشود و زراعت كمتر رشد مىكند»[19[.

9. اختلاف و تبرّى از همدیگر ؛ یكى از آسیبهاى فراروى جوامع اسلامى در این دوران، وجود اختلافات و كشمكشها و پراكندگى و دورى مردم از همدیگر است. امیرمؤمنان على (علیهالسلام) فرموده است : «چه بر شما خواهد گذشت وقتى امام هدایتگر و نشانه حق را به چشم نبینید؟ گروهى از گروه دیگر بیزارى مىجویید»[20[.

امام صادق (علیهالسلام) نیز مىفرماید : «چه بر شما خواهد گذشت، وقتى امام هدایتگر... را به چشم نبینید، گروهى از گروه دیگر بیزارى مىجویید ؛ آن گاه سخت مورد آزمایش واقع مىشوید و ناخالصان شما، از راستان شما، جدا خواهند شد. اول روز در اخبار و آثار اختلاف و مشاجره خواهید داشت و آخر روز، كارتان به كشت و كشتار خواهد كشید»[21[.

10. دروغ گویى و تعیین وقت ظهور ؛ امام صادق (علیهالسلام) فرموده است : آنان كه وقت تعیین كردند، دروغ گفتند ما اهل بیتى هستیم كه وقت معیّن نمىكنیم...»[22[.

11. ضعف و سستى در حفظ عقاید حقه ؛ عصر غیبت، دوران هجوم شبهات، فزونى انحرافات و اندیشههاى نادرست و باطل و دنیا گرایىها و نادانىها است و بدین جهت، پا برجا ماندن بر عقاید درست و حق دشوار است. امام صادق (علیهالسلام)فرمود : «هنگامى كه امر غیبت، واقع شود، به آنچه در دست دارید (عقاید حقه) چنگ بزنید تا قضیّه آشكار شود و فرمان خدا فرا رسد»[23]. و نیز : «براى مردم روزگارى فرا مىرسد كه همگان دچار تب و لرز مىگردند ؛ علم و دانش در آن دوران، در هم پیچیده مىشود ؛ آن سان كه مار در لانه خود به دور خویش مىپیچید. در آن هنگام ستاره آنها طلوع مىكند». گفته شد : مراد از تب و لرز چیست؟ فرمود : «روزهاى فترت كه همگان دچار ضعف و سستى مىگردند ؛ در آن ایام بر عقاید خود استوار باشید تا خداوند ستاره شما را ظاهر گرداند[.

 

نتیجه گیرى :

با توجه به این آسیبها و چالشها، روشن مىشود كه در عصر غیبت، امتحان و آزمون انسانها بسیار دشوار است و آنان باید از این مراحل سخت و طاقت فرسا عبور كنند و میزان پایبندى، باورمندى، بردبارى و استقامت خود را نشان دهند. به یقین در دورانى كه احتمال سرگردانى، گمراهى، تردید و برگشت از اصل مهدویت، قساوت و دلمردگى، بىاعتمادى به آموزههاى دینى، انحراف و فسادگرى، هواپرستى، مشكلات و كمبودهاى زندگى، اختلافات و دشمنىها، دروغ گویى و ناراستى، ضعف و سستى در دین دارى و... بیشتر از هر عصرى وجود دارد ؛ باید متدینان و یكتا پرستان در اعتقاد خود به منجى موعود، استوار و پابرجا باشند و از این آزمون سخت، سربلند بیرون آیند. بر این اساس است كه پیامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود : «...كسانى كه در دوره غیبت حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر اعتقاد به او استوار هستند، از كبریت احمر نایابترند. جابر بن عبداللّه انصارى بلند شد و گفت : اى رسول خدا! آیا فرزندت قائم غیبت خواهد كرد؟ فرمود : آرى به خدا قسم ؛ «وَ لِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ یَمْحَقَ الْكافِرِینَ»[24] ؛ «خداوند مؤمنان را جدا مىآزماید و كافران را از میان بر مىدارد»[25[.

باید براى رستگارى و موفق شدن در این آزمایشها، تلاش كرد و آن گونه كه در روایات آمده، رستگارى كامل جز براى دینداران ناب و مخلص و كسانى كه جانشان با یقین در آمیخته و اعتقادشان محكم و شناختشان از نادانىها و نادرستىها پیراسته شده است ؛ براى كسى دیگر میسّر نیست.

فقط با داشتن چنین شرایط و حالاتى است كه بنده پروردگار، به قضاى الهى و حكم پروردگار در تمام امور، خشنود است و نسبت به غیبت و دیگر مسائل مربوط به آن هیچ شك و تردیدى به دل راه نمىدهد و بر اعتقاد به امامت امام غایب استوار و ثابت مىماند و همیشه یاد او را در دل دارد و این چیزها جز با تلاش پیگیر و حركت در راه بندگى حقیقى و خالصانه، از راه دیگرى به دست نمىآید[26[.

……………………………………………………………………………

[4]. عنكبوت 29، آیه 2و3.

[5]. اثبات الهداة، ج 3، ص 482، ح 189.

[6]. یوم الخلاص، ج 1، ص 346 ؛ الزام الناصب، ص 62.

[7]. كشف الغمة، ج، ص 311 ؛ بحار الانوار، ج 51، ص 72.

[8]. اثبات الهداة، ج 3، ص 475، ح 162.

[9]. اثبات الهداة، ج 3، ص 464، ح 117.

[10]. ر.ك : همان، ج 3، ص 79، ح 180 و ص 467، ح 127.

[11]. اثبات الهداة، ج 3، ص 488، ح 20.

[12]. اصول كافى، ج 1، ص 369 ؛ الغیبة النعمانى، ص 158.

[13]. اثبات الهداة، ج 3، ص 473، ص 154.

[14]. الغیبة النعمانى، ص 78 ؛ بحار الانوار، ج 51، ص 150 ؛ منتخب الاثر، ص 218.

[15]. اثبات الهداة، ج 3، ص 510، ح 331.

[16]. كشف الغمة، ج 3، ص 311 ؛ منتخب الاثر، ص 229.

[17]. بقره 2، آیه 155.

[18]. ارشاد، شیخ مفید، ص 340 ؛ الغیبة النعمانى، ص 132.

[19]. یوم الخلاص، ج 1، ص 338.

[20]. اثبات الهداة، ج 3، ص 510، ح 334.

[21]. همان، ص 473، ح 155.

[22]. الغیبة طوسى، ص 263 ؛ اصول كافى، ج 1، ص 368 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 114.

[23]. بحار الانوار، ج 52، ص 133 ؛ یوم الخلاص، ج 1، ص 331.

[24]. آل عمران 3، آیه 141.

[25]. اثبات الهداة، ج 3، ص 461، ح 107.

[26]. على سعادت پرور، ظهور نور، ص 99.

مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی