صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
بستر گمراهی  رکن رابعتضعیف بنیان خانوادهبازگشت بهاییت به عصرجاهلیتزندگی نامه شوقی ربانی2پیگرد بابیان و بهائیان در ایرانریاست طلبی و نفاق بهاء اللهارتباط شیخیه با بابیت و بهائیت
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 4 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 332 بازدید دیروز : 1,696 بازدید کننده ارمزو : 37 بازدید کننده دیروز : 123 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 1 بازدید هفته : 2,028 بازدید ماه : 2,028 بازدید سال : 31,139 بازدید کلی : 31,139 ● اطلاعات شما آی پی : 3.232.129.123 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

آیا بهائیت فرقه بوده و از فرقه هاى اسلامى محسوب مى شود؟

میکائیل
:
بازدید : 3

در اصطلاح علم كلام نیز به عده اى از مردم گفته مى شود كه به دلیل اختلاف در مسائل اعتقادى از پیروان یك دین جدا شده و عقاید و تبیین هاى خاصى از آن دین را انتخاب كنند.[24] چنانكه در طول تاریخ اسلام فرقه هاى متعددى بودند كه به دلیل حوادث و وقایع گوناگون از جمع مسلمانان جدا شده اند. این فرقه ها را مى توان در دو گروه جاى داد:

گروه اول؛ برخى از فرقه ها با این كه در پاره اى مسائل اعتقادى و یا تبیین آن مسائل با سایر مسلمانان اختلاف دارند و گاهى در احكام فرعى نیز برخلاف سایر مسلمین عمل مى كنند، ولى در اصول هم چنان با آنها متحد بوده و مسائلى چون توحید، نبوت، معاد و... را باور داشته و به حج، روزه، زكات، نماز و... عمل كنند. فرقه هایى چون، اهل حدیث، معتزله، اشاعره، زیدیه و... از این قبیل هستند.

گروه دوم؛ برخى دیگر از فرقه ها وجود داشته و دارند كه هر چند منشأ و خاستگاه آنان دین اسلام بوده، ولى به دلیل افراط و تفریط هاى رهبران و پیروان شان، آن چنان از دین اسلام دور افتاده اند كه هیچ گونه وجه اشتراكى با مسلمانان ندارند و نه تنها در مسائل فرعى بلكه در مسائل اصلى نیز معارف اسلامى را تحریف و در نهایت منكر آنها شده اند.

به عنوان مثال مى توان به برخى از فرقه هاى غیرمعروف اشاره كرد كه در كتاب هاى فرق و مذاهب به آنها «غالى» گفته شود. برخى از این فرقه ها به جاى توحید اسلامى رهبران خود را به مقام ربوبیت رسانده و به جاى معاد در دام تناسخ گرفتار آمده اند و در فروع دین نیز ضمن انكار اصل تكلیف، دچار اباحى گرى شده و نماز و روزه، و حج و... را از بیخ و بن انكار كرده و با توجیه هاى انحرافى اصل این تكالیف را منكر شده اند.

فرقه هایى چون «اسحاقیه»، «حروفیه»، «حلمانیه» و... را مى توان از زمره چنین فرقه گروه دوم شمرد[25]. در حقیقت این فرقه ها فقط منشأ اسلامى دارند و  در تاریخ فرق اسلامى از آنها نام برده مى شود. ولى سایر مسلمانان آنان را مسلمان نمى دانند.

شناخت فرقه حق :

از منظرى ژرف براى شناخت حقیقت و صراط مستقیم هدایت در میان فرقه هاى مختلف، شاخص هاى منطقى و خردپذیرى وجود دارد؛ و هر شخص موظف است با دقت و اخلاص و پیراسته از هرگونه تعصب و لجاجت در پى تحرى حقیقت برآید و بر اساس ادله روشن در برابر آن تسلیم و انقیاد ورزد.

سنجه هاى حقانیت :

عمده ترین سنجه هاى حقانیت فرقه حق عبارتند از:

1. اصالت و قوت استنادپذیرى به منابع اولیه دینى.

2. صیانت پذیرى حداكثرى: یعنى دارا بودن عوامل و ساز و كارهایى كه بیشترین توانایى را در جهت حفظ خلوص، سلامت دینى و بازدارى از انحراف، به ویژه در خطوط اساسى دین فراهم آورد. از جمله این عوامل عبارت است از پیشوایان و راهنمایانى كه در علم و عمل تجسم اعلاى دین و جلوه حقایق آن باشند.

3. عدم ابتلا به تناقض و تعارض درونى.

4. عقلانیت، اعتدال، جامع نگرى و دورى از تعصب ها و افراط و تفریط دین سوز و خردستیز.

5. استقبال از پرسش از دین و توان پاسخگویى هر چه بهتر و بیشتر به مسائل پیچیده و غامض دینى و مذهبى.[26]

فرقه هاى جدید :

یكى دیگر از موضوعات مهم و كلیدى پیرامون شناخت فرقه هاى معاصر توجه به ماهیت و نحوه عملكرد آنهاست. تعریف مدرن از فرقه به هر گروهى اشاره دارد كه از عملكرد روان شناختى تكنیك «كنترل ذهن» براى عضوگیرى فریب دهنده و كنترل اعضایش استفاده مى كند. كنترل ذهن «مجموعه اى از تكنیك هاى روانى است» كه توسط رهبران فرقه به صورت غیرمحسوس بر اعضا اعمال مى شود. این تكنیك ها عبارتند از:

1. فریب؛ یك فرقه نیاز دارد تا جهت عضوگیرى و به كارگیرى افراد از فریب استفاده نماید. اگر مردم عملكردها و اعتقادات واقعى آنان را از قبل بدانند، به آنان نخواهند پیوست، لذا داراى روابطى آراسته و ظاهرالصلاح نظیر؛ كمك به فقرا، محبت، صلح جهانى، حقوق بشر، تحقیقات علمى یا محیط زیست است كه ماهیت واقعى گروه را مخفى نگاه مى دارد.

2. ویژه سازى؛ رهبران فرقه ها به اعضا مى گویند كه تنها مى توانند در تشكیلات آنها و با اطاعت از دستورات آنها نجات یابند.

3. ترس و ارعاب؛ از رهبر فرقه و تشكیلات آن باید ترسید. رهبران فرقه ادعا مى كنند كه اوتوریته مستقیم از جانب خدا براى كنترل تقریباً تمامى شئونات زندگى فرقه را دارند. اعضا حق كوچكترین انتقاد و مخالفتى نداشته و زیر علامت سؤل بردن رهبران یا برنامه هاى گروه در هر حال به عنوان نشانه اى از شورش و حماقت تلقى مى شود. در این راستا روش ترور شخصیت اعضاى فرقه براى خلق احساس گناه در آنان با هدف ترس از عدم اطاعت یا مخالفت با رهبرشان، مورد استفاده قرار مى گیرد.

4. بمباران عشق و كنترل روابط؛ فرقه ها براى كنترل اعضا، از تكنیك كنترل روابط استفاده مى نمایند؛ زمانى كه عضوى براى اولین بار وارد یك فرقه مى شود، آنها عمل «بمباران عشق» را بر روى وى پیاده مى كنند، و دوستان فورى برایش بر مى گزینند. ولى به زودى مى آموزد كه اگر با آنها مخالفت كند، یا فرقه را ترك نمائد تمامى «دوستان» تازه اش را از دست خواهد داد؛ تنها، منفور و ملعون مى شود این تهدید ناگفته، بر اعمال اعضا در فرقه تأثیر مى گذارد. فرقه ها همچنین سعى كنند تا ارتباط اعضا را با دوستان و خانواده قطع كنند، زیرا آنها از اینكه دیگران نیز بتوانند بر روى اعضا نفوذ داشته باشند، متنفرند.

5. كنترل اطلاعات؛ كسانى كه اطلاعات را كنترل مى كنند فرد را هم كنترل كنند. در یك فرقه كنترل ذهنى هرگونه اطلاعاتى خارج از فرقه خصوصاً اگر در مخالفت با فرقه باشد، شیطانى، تلقى مى گردد. به اعضا گفته مى شود كه آنها را نخوانند، باور نكنند، در نزد خود نگه نداشته و فوراً نابود كنند. زیرا فقط اطلاعات ارائه شده توسط فرقه، حقیقت دارد.

6. ساختار گزارش دهى؛ در یك فرقه كنترل ذهنى مانند آلمان نازى یا سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، اعضا باید نسبت به گفته ها و عملكردهاى خویش مراقب باشند، چون «دیوار موش دارد و موش هم گوش دارد». هر كس ترغیب شود تا مراقب بقیه اعضا باشد و گزارش آنچه مى بیند را به رهبرى بدهد. اغلب اطلاعات داده شده شخصى یا خصوصى، فوراً به رهبرى گزارش مى شود، از این رو اعضا در برابر گزارش شدن به رهبر و تنبیه شدن به خاطر منطبق نشدن با فرقه، عقاید و احساسات واقعى خود را پنهان مى كنند.

7. كنترل زمان؛ فرقه هاى جدید، اعضاى خود را به حدى با ملاقات ها فعالیت ها و مأموریت هاى طولانى مشغول نگاه مى دارند كه آنان به دلیل مشغولیت و خستگى زیاد، به مسائل شخصى خود، عقاید القا شده توسط فرقه، دوستان و خانواده خویش فكر نمى كنند.[27]

مسلماً توجه به مؤفه هاى فوق مى تواند در شناخت دقیق و قضاوت پیرامون ماهیت یك تشكیلات سیاسى نظیر بهائیت حائز اهمیت باشد.

فرقه ضاله بهائیت :

با توجه به تعاریف مذكور از فرقه و سنجه هاى حقانیت آن، بهائیت به دلیل اینكه رهبران و پیروان اولیه آنان ابتدا مسلمان بودند و در سرزمین هاى اسلامى زندگى مى كردند، یكى از فرقه هاى اسلامى آن هم از نوع «گروه دوم»، باطل انحرافى و گمراه كننده مى باشد. یعنى از جمله فرقه هایى كه بعد از جدایى، اصول و فروع مورد اتفاق مسلمانان را انكار كرده و با ادعاهاى كاذب خود (امامت، نبوت و خدائى) از زمره مسلمانان خارج شدند و در صدد ایجاد اختلاف، تفرقه افكنى و و تحقق مقاصد شوم بیگانگان در سرزمین هاى اسلامى بر آمدند. بر این اساس مسلمانان، بهائى ها را جزء فرقه هاى اسلامى نمى شمارند زیرا آیین بهائیت یك آیین ساختگى است و فقط به دلیل خاستگاه و سابقه تاریخى بنیان گذارانش با اسلام ارتباط پیدا مى كند، ولى به دلیل ماهیتش چیزى جز یك آیین دست ساز بشرى هم چون صدها و هزاران مكتب و مسلكى كه در طول تاریخ به وجود آمده اند، نیست و چون طرفداران این آیین موحّد نیستند در ردیف مشركین قرار مى گیرند.[28]

از سوى دیگر فرقه بهائیت، از نظر عملكردى نیز در جذب نیرو، تغییر فكر، محصور كردن اعضا در یك چارت تشكیلاتى جهت جلوگیرى از خروج آن ها، ترس و ارعاب، بمباران عشق و...، كاملاً مطابق با فرقه هاى جدید (كنترل ذهنى) و تكنیك هاى مختلف آنان بوده[29] و داراى سیستم هاى مختلفى از قبیل لُجنه (گروه) ادارى، لُجنه آموزشى، لُجنه صیانت و.. مى باشد.

لازم به ذكر است لُجنه صیانت همان حفاظت اطلاعات است كه اعضاى جدید و قدیم را كنترل كرده و كاملاً به صورت یك سیستم اطلاعاتى همچون گشتاپو عمل مى كند[30].



[22]. ر.ك: فرهنگ فارسى معین، محمد معین، تهران: ندا، 1381، ص 754؛ المنجد عربى به فارسى ترجمه محمد بندرریگى، تهران: نشر ایران، ج 2، ص 1320.

[23]. فرهنگ علوم سیاسى، على آقا بخشى، مینو افشارى، تهران: چاپار، 1383، ص 611.

[24]. ر.ك: خاستگاه تشیع و پیدایش فرقه هاى شیعى در عصر امامان، على آقا نورى، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، 1385.

[25]. ر.ك: فرهنگ فرق اسلامى، محمدجواد مشكور، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوى، 1375، ص45، 153، 164.

[26]. ر.ك: حمیدرضا شاكرین، چرا تشیع؟، خبرگزارى فارس.

[27]. برگرفته از: فرقه ها چگونه عمل مى كنند؟، ویژه نامه كژراهه، جام جم، اسفند 1386، صص 28-31.

[28]. ر.ك: تاریخ بهائیت، پایگاه اینترنتى اندیشه قم.

[29]. نیم نگاهى به مستندات تاریخى و خاطرات افرادى كه توانسته اند خود را از دام این فرقه برهانند، به خوبى مبین این واقعیت است. به عنوان نمونه ر.ك: فضل اللّه  مهتدى، خاطرات صبحى، تهران: مطبعه دانش، 1312؛ فضل اللّهمهتدى، پیام پدر، تهران: مطبعه دانش، 1335؛ سایه شوم خاطرات یك نجات یافته از بهائیت، مهناز رئوفى، تهران: كیهان، 1385.

[30]. گشتاپو نام پلیس مخفى آلمان در دوره نازى ها است.گشتاپو مركز اطلاعات نظامى آلمان بود كه به دلیل ارتكاب جنایات و خشونت هاى بى حد و مرز، بسیار بد نام و مظهر تام و تمام سركوب و استبداد در دوره مدرن تلقى مى شود.

 

برچسب ها :
مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی