تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

در مورد نقش یهود و صهیونسم در جریان بهائیت توضیح دهید؟(1)

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1394/10/20 00:58
 

1. یهود

یهودیان نقش بسزایى در پیدایش، گسترش و رشد فرقه بابیه و بهائیه داشته اند؛[99] پژوهش هاى تاریخى بر «پیوندهاى اولیه على محمد باب و پیروان او با كانون هاى معینى تأكید دارد كه شبكه اى از خاندان هاى قدرتمند و ثروتمند یهودى در زمره شركاى اصلى آن بودند. این تصویر بابى گرى را از اساس و از بدو پیدایش فرقه اى مشابه با دونمه[100]هاى تركیه و فرانكیست[101]هاى  اروپاى

                             

                             


شرقى جلوه گر مى سازد».[102]

آشنایى سیدعلى محمد شیرازى (باب) با خانواده یهودى و سرمایه دار «ساسون»[103] تأثیرات مهمى در زندگى او گذاشت و وى را با كانون هاى مهم یهودى آشنا ساخت كه بنا به اعتقاد پاره اى از مورخین پایه اصلى ادعاهاى او درباره «باب امام زمان بودن» و یا بنا به اعتقاد فرقه «شیخیه» ادعاى «ركن رابع» بودن او از همین ایام و در ارتباط با همین كانون ها شكل گیرد.

درصد قابل توجهى از بدنه بهائیت را یهودیانى تشكیل مى دهند كه به این فرقه گرویده اند. مطابق تحقیقات، پیدایش و گسترش سریع بابى گرى و بهائى گرى و به ویژه نفوذ منسجم و عمیق ایشان در ساختار حكومتى قاجار، از دوران مظفرالدین شاه، با پدیده اى تحت عنوان «یهودیان مخفى»[104] در ارتباط باشد[105]؛ در بررسى تاریخ پیدایش و گسترش بابى گرى در ایران، نمونه فراوانى  از گرایش یهودیان تازه مسلمان به این فرقه مشاهده مى شود كه به مروّجین اولیه بابى گرى و عناصر مؤثر در رشد و گسترش آن بدل شدند و در واقع همچنان یهودى بودند.

«اسماعیل رائین» نیز معتقد است: «بیشتر بهائیان ایران یهودیان و زردشتیان هستند و مسلمانانى كه به این فرقه گرویده اند در اقلیت مى باشند. اكنون سال هاست كه كمتر شده مسلمانى به آن ها پیوسته باشد».[106]

«فضل اللّه  مهتدى» معروف به «صبحى»، مُبلِّغ پیشین بهائیت كه سال ها منشى مخصوص عباس افندى بود، مى نویسد: «به نظر این بنده بیشتر آنان براى فرار از یهودیت بهائى شده اند تا گذشته از اینكه اسم جهود از روى آن ها برداشته شود، در فسق و فجور نیز فى الجمله آزادى داشته باشند و من از این قبیل یهودیان نه در همدان بلكه در تهران نیز سراغ دارم و بر اعمال آنان واقفم).[107] اگر از كسانى كه قبل از پیروزى انقلاب اسلامى پیگیر جریان بهائیت بوده اند و یا از كسانى كه مدتى در یكى از كشورهاى غربى اقامت داشته اند سئوال كنید، تأیید خواهند كرد كه بیش از همه یهودیان بوده اند و هستند كه به این فرقه مى پیوندند. به عنوان نمونه مى توان به گرویدن دسته جمعى یهودیان همدان به این فرقه و نقش «ملا الیاهو» و «ملا لاله زار» دو نفر از بزرگان یهود در تقویت جنبش معروف «طاهره قره العین» در تبلیغ بابى گرى اشاره كرد.[108]

گرایش یهودیان به بهائیت و تلاش صهیونیسم براى تبدیل این فرقه به یك دین متنفذ جهانى به ایران محدود نیست.[109] و در سایر كشورها، به ویژه در اروپا و ایالات متحده آمریكا، نیز اقدامات گسترده اى صورت پذیرفته است؛ چنانكه روزنامه الاتحاد چاپ ابوظبى درباره پیوند میان بهائیت و صهیونیسم در مقاله اى با عنوان «سایه صهیونیسم بر بهائیت» مى نویسد:

«پس از فوت بهاء در سال 1892 میلادى واقعه عجیبى رخ داد و آن از این قرار بود كه صهیونیسم گروه هایى جهت خدمت و دعوت براى عباس افندى، فرزند بهاء وجانشین وى تشكیل داده و خزانه هاى خود را براى پشتیبانى از این فرقه گشودند. جهت توسعه و انتشار بهائیت در جهان، صهیونیسم با عباس افندى همكارى نموده و در مناطقى كه اسلام بر آن تسلطى نداشت؛ مانند تركمنستان شوروى، به تبلیغ بهائیت پرداخت و سپس آن را به شیكاگو و سانفرانسیسكو منتقل و گروه هاى صهیونیسم براى تأسیس سازمان (الاذكار بهائى) اعانه هایى جمع آورى نموده و محافل ماسونى را براى پیوند به این دیانت دعوت كردند.

در سال 1899 پس از تشكیل كنفرانس صهیونیسم (بال) واقع در سوئیس، شرق شناسان یهودى على الخصوص تومانسكى كتاب مقدس بهاءاللّه  را منتشر نمود و در سومین كنفرانس تاریخ ادیان در آكسفورد آن را جزو مجموعه گزارش هاى این كنفرانس انتشار دادند.

در سال 1909 «هیبولت و رینوس» یهودى كتابى در پاریس تحت عنوان «تاریخ و ارزش هاى اجتماعى بهائیت» منتشر كرد... پیشوایان مذهبى یهود براى مبعث پیامبر فارسى فتوا دادند و به تبلیغ براى او پرداختند و قرن نوزدهم را تاریخى براى ظهور وى و پاك نمودن شهر قدس از مسلمانان تعیین نمودند. بدین شیوه بابیها وارد مرحله جدیدى از تبلیغ گردیده و پیروان آن بر این عقیده اند كه بهائیت فرقه اى از اسلام نمى باشد بلكه مذهبى جهانى مى باشند كه این مذهب از مرزهاى عالم اسلام پا فراتر گذاشته و پیامبر عكا نیز پیروانى متعصب در آمریكا و اروپا یافته كه آنان به نوبه خود براى ایجاد سازمان هاى بهائیت در آمریكا كمك هاى فراوانى انجام داده و شهر شیكاگو را مركز این دین انتخاب نمودند و دار مشرق الاذكار را در آنجا تأسیس و زمین هاى زیادى با كمك یهودیان به دست آوردند.... همان طور كه «گلد تسهیر» اشاره مى كند بهائیت با ظهور عباس افندى و استمداد از تورات و انجیل گامى به پیش نهاده و ادعا داشتند كه در تورات و انجیل به ظهور عباس افندى اشاره شده...».[110]

از سال 1868 میلادى كه میرزا حسینعلى نورى (بهاء) و همراهانش به «بندر عكا» منتقل شدند، پیوند بهائیان با كانون هاى مقتدر یهودى غرب تدوام یافت و مركز بهائى گرى در سرزمین فلسطین به ابزارى مهم براى تحقق اهداف ایشان و شركایشان در دستگاه استعمارى بریتانیا بدل گردید.





[99]. در مورد نقش فوق العاده یهودیان در تقویت بهائیت در ایران مى توان به مقاله تحقیقى و مستند «جستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران» نوشته آقاى عبداللّه  شهبازى رجوع كرد كه در آدرس اینترنتى ذیل قابل مطالعه است: www.shahbazi.org/pages/bahaism1.htm

[100]. فرقه دونمه (Donmeh)، در قرن هفدهم توسط جمعى از یهودیان تركیه به وجود آمد. آنان تنها راه براى غلبه بر گناهكارى در جهان را افزایش گناه مى دانستند و پس از این كه مقامات تُرك رفتار كوریدو و پیروانش را محكوم كردند، در ظاهر مسلمان شدند. و در این پوشش به تعقیب برنامه هاى فرقه اى، سیاسى و اقتصادى خویش پرداخته و نقش بسیار مهمى در تضعیف و براندازى امپراطورى عثمانى ایفا كردند. این نقش آفرینى تا پس از انقلاب لائیكى سال 1909 میلادى به دست اتحادیون حزب اتحاد و ترقى و درگیر شدن حكومت عثمانى در جنگ جهانى ادامه داشت و در بنیان گذارى دولت ضد دینى(لائیك) مشاركت فعال داشته اند و سرانجام بر مراكز عمده اقتصادى و فرهنگى و خبررسانى مسلط شدند و تا به امروز مطبوعات تركیه را در انحصار خود دارند.

جهت آگاهى بیشتر ر.ك: مصطفى طوران، نقش یهود در تركیه «نگرشى كوتاه بر فرقه یهودى دونمه»، تهران: سمیع، 1380، ص 13.

[101]. فرقه فرانكسیست، در حوالى نیمه سده هیجدهم، توسط فردى به نام یاكوب فرانك 1726 -1791 به وجود آمد كه به یك خانواده ثروتمند یهودى ساكن اوكرائین تعلق داشت او براى پیشبرد برنامه هاى سیاسى، اقتصادى و مناسك غیر اخلاقى خویش و جلب برخى مسیحیان لهستان و شرق اروپا به این فرقه، در تركیه خود را مسلمان، در لهستان، كاتولیك و در جمع یهودیان یك یهودى پایبند و معتقد نشان مى داد.

[102]. عبداللّه  شهبازى، جستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران، ص 21.

[103]. خاندان ساسون، بنیانگذار تجارت تریاك در ایران بودند و با تأسیس بانك شاهى انگلیس و ایران نقش بسیار مهمى در تحولات تاریخ معاصر ایران ایفا كردند و به امپراتوران تجارى شرق بدل شدند و در زمره دوستان خاندان سلطنتى بریتانیا جاى گرفتند.

براى آگاهى بیشتر ر.ك: عبداللّه  شهبازى، زرسالاران یهودى و پارسى استعمار بریتانیا و ایران، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش سیاسى، 1383.

[104]. اصطلاح یهودى مخفى، به یهودى اطلاق مى شود كه براى انجام مأموریت دینى -سیاسى یا از سر اجبار و تقیه به دین دیگر گرویده است مانند مارانوهاى اسپانیا و پرتغال، دونمه عثمانى فرانكیست رها در اروپاى شرقى و مركزى و آنوسى ها در ایران.

[105]. جستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران، عبداللّه  شهبازى، ص 32.

[106]. ر.ك: انشعاب در بهائیت، اسماعیل رائین، ص 30.

[107]. فضل اللّه  مهتدى، خاطرات صبحى درباره بهائى گرى، تبریز: سروش، 1344، ص 198.

[108]. سید سعید زاهد زاهدانى، بهائیت در ایران، مركز اسناد انقلاب اسلامى، صفحه 134؛ بهرام افراسیابى، تاریخ جامع بهائیت، انتشارات سخن.

[109]. ر.ك: جستارهایى از تاریخ بهائى گرى در ایران، پیشین.

[110]. سایه صهیونیسم بر بهائیت، روزنامه الاتحاد، ابوظبى، 29 بهمن 1354؛ ر.ك: گزارش شماره 12ـ 25/8/59-62 مورخ 19/12/54 از وزیر خارجه به مرتضایى، تل آویو، اسناد ادارات مركز، سال 55-1353، كارتن 9، پرونده 12- 25.

 


برچسب ها:یهود, صهیونیسم, ساسون, صبحی, شوقی,

  |   دیدگاه ها ()

1396/06/12 05:27
I believe that is among the so much vital info for me.
And i'm satisfied reading your article. But wanna remark
on few basic things, The site taste is wonderful, the
articles is in point of fact great : D. Excellent activity, cheers
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو