صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
ازدواج فرقه ایدزدی خدای بهاییانوحدت عالم انسانیآیاایقان متمم بیان است؟آغاز داستان بابیتبرخی ازفروع دین بابیانکتاب شیخیگری و بابیگریاعترافات باب1
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 8 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 111 بازدید دیروز : 2,022 بازدید کننده ارمزو : 11 بازدید کننده دیروز : 80 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 111 بازدید ماه : 111 بازدید سال : 29,222 بازدید کلی : 29,222 ● اطلاعات شما آی پی : 54.236.62.49 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

كدامیك از كشورهاى استعمارى به صورت عمده در جریان سازى بهائیت نقش داشتند؟(1)

میکائیل
:
بازدید : 3

روشن ترین ردپایى كه از بیگانگان در امر پیدایش بهائیت به چشم مى خورد فعالیت هاى پرنس «كینیاز دالگوركى» مأمور اطلاعاتى، سفیر و وزیرمختار دولت روسیه تزارى در ایران است؛[57] پس از آن كه باب خود را  مهدى موعود معرفى كرد، دستگیر و در شیراز محاكمه و زندانى مى شود.

حاكم اصفهان به نام «منوچهر خان گرجى معتمدالدوله»[58] در اثر گرایشات استعمارى و سفارش دالگوركى، عوامل خود در شیراز را به آزاد كردن باب از زندان و فرستادن او به اصفهان فرمان مى دهد.

دالگوركى در این زمینه مى نویسد: «همین كه به من اطلاع رسید، وارد اصفهان شده، یك نامه دوستانه به معتمدالدوله حكمران اصفهان نوشتم و سفارش سید را نمودم كه از دوستان من و داراى كرامت است، از او نگهدارى كنید! الحق معتمدالدوله چندى از او خوب نگاهدارى كرد، ولى از بدبختى سید، معتمدالدوله مرحوم شد. سید بیچاره را گرفتند و به تهران روانه نمودند. من هم توسط میرزا حسینعلى و میرزا یحیى و چند نفر دیگر در تهران هو و جنجال به راه انداختم كه صاحب الامر را گرفته اند و لذا به دستور دولت، او را از «كناره گرد» روانه رباط كریم و از آنجا به طرف قزوین و یكسره به تبریز و از آنجا به «ماكو» بردند، ولى دوستان من تلاش كردند و جنجال به راه انداختند...»[59].

همچنین زمانى كه على محمد باب همراه دستیارش - زنوزى - در تبریز اعدام و جسدش در خندق افكنده شد، صبح روز بعد، كنسول روس در تبریز به كنار خندق آمد و توسط نقاش كنسولخانه، به تصویربردارى از جسد باب و یار مقتولش پرداخت.[60]

طبق برخى شواهد سفیر روسیه با همكارى پیروان باب قبل از تأسیس بهائیت اقداماتى بر علیه منافع ایران انجام مى داده از جمله مى توان به قتل قائم مقام اشاره كرد.[61]

علاوه بر على محمد باب، شواهد و مستندات تاریخى متعبر از پیوند و حمایت همه جانبه روسیه از میرزا حسینعلى نورى مؤسس فرقه بهائیت حكایت دارد؛ پدرش میرزا عباس نورى، دستیار شاهزاده «روس فیل» قاجار (امام وردى میرزا) بود و سه تن از منسوبین نزدیك بهاء (برادر، شوهر خواهر و خواهرزاده وى) در استخدام سفارت روسیه بودند.[62]

همچنین بعد از اعدام باب در جریان شورش هاى بابیان، سوء قصد نافرجام سه تن از آنان علیه ناصرالدین شاه اتفاق افتاد. حسینعلى بهاء در آن زمان نهایت كوشش را به كار برد تا مداخله خود را در این امر انكار كند، ولى پناهنده شدن او به سفارت روس و حمایت علنى سفیر روسیه تزارى از وى سبب شد شاه ایران، مهد علیا (مادر شاه) و سایر درباریان بیشتر به وى مظنون شوند و طرح توطئه سوءقصد را از جانب او بدانند.

در تاریخ «نبیل زرندى»[63] چنین آمده است: «حضرت بهاءاللّه  سواره به سمت اردوگاه شاه، كه در نیاوران بود، حركت كردند، در بین راه به سفارت روس، كه در زرگنده نزدیك نیاوران بود، رفتند. میرزا مجید، منشى سفارت روس، از او مهمانى و پذیرایى نمود، جمعى از خادمین حاجى على خان حاجب الدوله [فرّاشباشى ناصرالدین شاه]، حضرت بهاءاللّه  را شناختند و او را از توقف حضرت بهاءاللّه  در منزل منشى سفارت روس آگاه ساختند... فوراً مأمورى فرستاد تا بهاءاللّه  را از سفارت تحویل گرفته به نزد شاه بیاورد. سفیر روس از تسلیم بهاءاللّه  به مأمور شاه امتناع ورزید و به بهاءاللّه  گفت كه به منزل صدراعظم بروید و كاغذى به صدراعظم نوشت كه باید بهاءاللّه  را از طرف من پذیرایى كنى و در حفظ این امانت بسیار كوشش نمایى، و اگر آسیبى به بهاءاللّه  برسد و حادثه اى رخ دهد شخص تو مسئول سفارت روس خواهى بود»[64].

سخنانى كه برخى از محققین، از آن، بوى «تحت الحمایگى» بهاء توسط سفارت روس، و بهره گیرى سفیر از مقررات كاپیتولاسیون (مفاد قرارداد تركمانچاى) براى دفاع از وى، فهمیده اند.[65]

خود میرزاحسینعلى نورى «بهاءاللّه » نیز وابستگى به روسیه را پنهان نمى كرد؛ او به پاس این خدمات لوح ویژه اى به زبان عربى درباره امپراتور روسیه نیكلاویج الكساندر دوم صادر مى كند كه متن فارسى آن به این شرح است: «یكى از سفیران تو مرا هنگامى كه در زندان تهران زیر غل و زنجیر بودم یارى و همراهى كرد و به این خاطر خداوند براى تو مقامى معین فرمود كه جز خودش هیچ كس رفعت آن را نمى داند».[66]

در این راستا دولت روسیه تزارى اولین كشورى بود كه مرزهاى خود را بر روى بهائیان گشود و اولین معبد بهائیان، یعنى نخستین «مشرق الاذكار» را در شهر عشق آباد ایجاد كرد. بر اساس مدارك جدید، همكارى بهائیان با روس بلشویك و انقلابى بعد از انقلاب كمونیستى در اكتبر 1917 میلادى نیز ادامه یافت و اسناد منتشر شده به خوبى نقش بهائیان را در شكست نهضت جنگل و میرزاكوچك خان نشان مى دهد. یكى از نویسندگان معاصر به نقل از عبدالحسین آیتى - مبلّغ پیشین بهائیان - مواردى از همكارى بهائیان ساكن عشق آباد با سازمان جاسوسى شوروى «كا.گ.ب» را ارائه و اثبات مى نماید كه این فرقه به عنوان جاسوسان چندجانبه درخدمت روسیه تزارى و پس از آن «اتحاد جماهیر شوروى» بوده اند.[67]

2. انگلستان

سیاستمداران و دولتمردان انگلیسى همواره كینه اى آشتى ناپذیر با اسلام داشته و آن را سد راه تسلط خود بر ملل و سرزمین هاى مشرق زمین مى دانستند تا آنجا كه «لرد گلادستون» نخست وزیر انگلستان در یكى از جلسات پارلمان این كشور به پشت تریبون رفت و در حالى كه قرآن كریم را بر سر دست بلند كرده و خطاب به نمایندگان مى گوید: «تا این كتاب در دست مسلمین است كارى از انگلستان درباره آنان بر نمى آید و ما نمى توانیم بر آنان حكومت كنیم».[68]

در این راستا یكى از محورهاى عمده تلاش هاى كارگزاران شعبه ادیان وزارت مستعمرات و مستملكات دولت انگلستان، پیدا كردن و پشتیبانى از مدعیان مهدویت (به عنوان یكى از اصول اعتقادى شیعه) با هدف ایجاد اختلاف و چند دستگى در میان مسلمین مى باشد. چنان كه «همفر» جاسوس انگلیسى، در ضمن معرفى برنامه هاى وزارت مستعمرات انگلیس، براى متلاشى كردن كشورهاى اسلامى و از بین بردن اتحاد اسلامى، ایجاد فرقه هاى ساختگى را مهمترین راهكار براى رسیدن به این هدف، ارزیابى مى كند.[69]

براساس مدارك معتبر مأموران دولت انگلستان مدت ها پیش از آن كه سیدعلى محمد شیرازى (باب) ادعاى خویش رامطرح سازد او را زیر نظر داشتند و همواره گزارش فعالیت هاى وى وپیروانش را به لندن مى فرستادند. برابر سند موجود در بایگانى وزارت امورخارجه انگلیس، به تاریخ 21 ژوین 1850 كه یك مأمور ناشناس انگلیسى از تهران به لندن ارسال داشته چنین آمده است: «جناب لرد پالمرستون برحسب تعلیمات جناب لرد، اینجانب افتخار دارد شرحى درباره مسلك جدید «باب» را ارسال دارم. مطالب ضمیمه را یكى از پیروان باب به من داد و من تردیدى در صحت آن ندارم... در یك جمله، این [درشمار] ساده ترین مذاهب است كه اصول آن درماتریالیسم، كمونیسم ولاقیدى نسبت به خیر و شر كلیه اعمال بشر خلاصه مى شود».[70]

همچنین «ادوارد براون» انگلیسى كه از طرف انگلستان مأمور زمینه سازى براى رشد و گسترش فرقه هاى استعمارى بابى گرى و بهائى گرى در ایران بود در كتاب خویش «یك سال در میان فارس ها» شرح مى دهد كه مدت هاى طولانى در شهرهاى ایران با عبا، ردا و سجاده مسافرت مى كرده و بیشتر با مردم عوام معاشرت داشته و محور بحث او بابى گرى بوده و از این طریق مذهب بابیه! را ترویج مى كرده است.[71]

از سوى دیگر نیاز این كشور به جاسوسانى در خاك عثمانى كه بتوانند با نقشه هاى بریتانیا در آن دیار هماهنگى داشته و به خوبى نقش خود را ایفا نمایند، سبب شد تا بابیان و بهائیت را به بازى گرفته و آنان را به خدمت سیاست دولت انگلستان درآورد.[72]

پس از سقوط و اضمحلال روسیه تزارى بهائیت به طور كامل در قبضه قدرت و بهره بردارى انگلیس در مى آید. با انتقال قدرت به حسینعلى بهاء و تبعید وى به عكّا در فلسطین كه تحت الحمایه انگلستان بود، انگلیس حامى جدید مسلك تازه تأسیس بهائیت گردید و حسینعلى با برخوردارى از حمایت هاى این دولت توانست بابیان را از نو سازماندهى كرده آن را به شبكه جاسوسى كه وظیفه اش ایجاد اختلاف در بین مسلمانان، جمع آورى اطلاعات براى كشورهاى استعمارى و تأمین منافع آنان بود، تبدیل سازد.

این پیوند در دوران ریاست عباس افندى (عبدالهاء) بر فرقه بهائى گسترش مى یابد؛ او در سال 1911.م به اروپا مسافرت كرد و به جاى روسیه با انگلستان و سپس آمریكا رابطه ویژه اى برقرار نمود. در نوامبر 1917 م، وزیر خارجه انگلیس اعلامیه خود مبنى بر تشكیل وطن ملى یهود را در فلسطین صادر و به فرمانده سپاه انگلیس در فلسطین دستور مى دهد با تمام قوا از بهاءاللّه  حمایت و محافظت كند. عبدالبهاء نیز در جریان جنگ جهانى اول با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم از امكانات مناطق مختلف سرزمین فلسطین، خدمات زیادى براى انگلستان انجام مى دهد. تنها در یك نمونه؛ در بحبوحه جنگ جهانى اول قشون غاصب انگلیس براى درهم كوبیدن دولت مسلمان عثمانى در خاورمیانه و هرگونه مقاومت ملت ستمدیده فلسطین - كه در آن زمان جزئى از امپراطورى عثمانى بود - به حیفا وارد مى شود، با كمبود آذوقه مواجه و در خطر شكست قرار مى گیرد. عبدالبهاء كه این موضوع را متوجه مى شود پس از گفتگو با افسران ارشد انگلیسى آنها را از نگرانى خارج مى كند و مى گوید: «من به اندازه ارتش شما آذوقه دارم» و درب انبارهاى خویش را - كه از قبل آذوقه زیادى در آن پنهان كرده بود - بر روى سپاهیان انگلیسى مى گشاید. و با انجام این قبیل خیانت ها، راه براى تحكیم تسلط ارتش انگلیس و مقدمات حمایت از تشكیل یك دولت یهود در منطقه فلسطین هموار مى گردد و در مقابل پس از پایان جنگ به پاس این خدمات طى مراسمى لقب «سِر»، [73](Sir) و نشان «نایت هود»  (Knight hood)كه بزرگترین نشان خدمتگزارى به انگلیس است به وى اعطا شد.[74] و عبدالبهاء بى آنكه به قبح چنین «بیگانه پرستى» توجهى داشته باشد، مفتخر از سرسپردگى خود به حكام انگلیسى براى عظمت «ژرژ پنجم» پادشاه انگلستان و ادامه و تسلط بى زوال انگلیس در «ارض فلسطین» دست به دعا برداشته و ارادت و نوكرى خود را به پادشاه و دولت انگلستان طى «لوحى» كه در كتاب «مكاتیب» مندرج است، چنین معروض مى دارد: «... اللهم اید الامبراطور الاعظم جورج الخامس عاهل انكلترا بتوفیقاتك الرحمانیه و ادم ظلها الظلیل على هذا الاقلیم الجلیل»[75] یعنى: «خداوندا... حمد و ثنا مى كنم به تو براى وجود این سلطنت عادله و دولت قاهره كه قدرت خود را براى رفاهیت و سلامتى رعایا بذل مى نماید، بارالها امپراطور اعظم جرج پنجم انگلیس را با توفیقات رحیمانه خود تأیید كن و سایه اش را بر این سرزمین (فلسطین) همیشگى و جاودانه دار...»!!![76]



 

[57] (خاطرات پرنس دالگوركى، كتابفروشى حافظ، سیدابوالقاسم مرعشى، صص 30 ج 35).

[58]. منوچهر خان معتمدالدوله از خانواده هاى مسیحى ساكن گرجستان بود كه در جریان جنگ ایران و روس اسیر و مقطوع النسل گردید. او پس از مرگ آغامحمدخان قاجار مورد توجه فتحعلى شاه قاجار قرار گرفت و به عنوان والى ایالت اصفهان منصوب گردید. وى كه كینه اى عمیق از ایران و روابطى پنهانى با روسیه داشت، مى كوشید تا از سید على محمد باب به عنوان حربه اى علیه دولت قاجار استفاده كند، بر این اساس بود كه وى را مخفى كرد واسباب راحت و عیش او را فراهم ساخت.

[59]. همان، ص 113.

[60]. مطالع الانوار تلخیص تاریخ نبیل زرندى، ترجمه و تلخیص عبدالحمید اشراق خاورى، مؤسسه ملى مطبوعات امرى، 134 بدیع، صص 504 ج 503؛ قرن بدیع، شوقى افندى، ترجمه: نصراللّه  مودت، مؤسسه ملى مطبوعات امرى، تهران، ج1، صص258 ج 247.

[61]. سید حسن كیائى، بهائى از كجا و چگونه پیدا شده، تهران: چاپ تهران، 1349، ص 175.

[62]. جهت آشنائى كامل ر.ك: بحثى در مناسبات حسینعلى بهاء و روسیه، رضا قریبى، ویژه نامه ایام، ش29.

[63]. این تاریخ از آن رو اهمیت دارد كه اكثر صفحات آن، نقل قول از خاطرات عبدالبهاء مى باشد، به ویژه آنكه تمام متن تاریخ را بعد از تكمیل، خود عبدالبهاء ملاحظه و تأیید نموده است.

[64]. اسماعیل رائین، انشعاب در بهائیت پس از مرگ شوقى ربانى، تهران، مؤسسه تحقیقى رائین، بى تا، صص103-104، به نقل از: تاریخ نبیل زرندى؛ همچنین ر.ك: شوقى ربانى، قرن بدیع، ج 2، ص15؛ بهرام افراسیابى، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، 1374، ص 341؛ مرتضى احمدى، تاریخ و نقش سیاسى رهبران بهائى، چ سوم، 1346، ص53.

[65]. ر.ك: بها، و تحت الحمایگى روسیه، بهائیت آنگونه كه هست، ویژه نامه ایام ش 29.

[66]. ر.ك: سعید زاهد زاهدانى، بهائیت در ایران، پیشین، ص 148.

[67]. عبداللّه  شهبازى، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، شماره 27، به نقل از: عبدالحسین آیتى، كشف الحیل، جلد 3، صص 85-87.

[68]. به نقل از: تبار شناسى بهائیت، جاى پاى روس وانگلیس، پایگاه اینترنتى بهائیت.

[69]. ر.ك: خاطرات همفر جاسوس انگلیسى در ممالك اسلامى، تهران: انتشارات امیركبیر، ص 93.

[70]. اسناد وزارت امورخارجه انگلیس، پرونده شماره 152-60-379، به نقل از: اسماعیل رایین، حقوق بگیران انگلیس در ایران، تهران: انتشارات جاویدان، 1362، ص 112.

[71]. امیركبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، على اكبر هاشمى رفسنجانى، تهران: انتشارات فراهانى، 1346، ص282.

[72]. بهرام افراسیابى، تاریخ جامع بهائیت، تهران: سخن، 1374، ص 394.

[73]. چنانكه در زمان ما به سلمان رشدى نویسنده كتاب «آیات شیطانى» نیز به خاطر اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه وآله)  و توهین و تمسخر مسلمانان جهان، از سوى دربار انگلیس لقب سر  (sir)اعطا گردید.

[74]. على ربانى گلپایگانى، فرق و مذاهب كلامى، قم: مركز جهانى علوم اسلامى1377، ص 341؛ ر.ك: عبداللّه  شهبازى، فصلنامه تاریخ معاصر ایران، شماره 27، پاییز 1382.

[75]. ر.ك: مكاتیب، جلد 3 ص 347 نوشته عبدالبها؛ عباس افندى، الواح وصایا، مصر، بى تا، ج 3، ص 347؛ سید حسن كیائى، بهائى از كجا و چگونه پیدا شده، تهران: چاپخانه تهران، 1349، ص 179.

[76]. به نقل از: كتاب مكاتیب، جلد 3، صفحه 347.



مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی