صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
امپریالیسم خبری و بهائیتبابیت و بهائیت و امیرکبیردعاها و زیارات امام زمان عجعباس افندی ودستوربه عدم انتشاركتاب كاشف الغطاءتناقض شعاروعمل دربهاییتبرترین گشایش و فرجسرداب امام زمان (عج)نگاهی به احکام فرقه بهائیت
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 7 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 1,624 بازدید دیروز : 2,181 بازدید کننده ارمزو : 71 بازدید کننده دیروز : 195 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 15,740 بازدید ماه : 28,713 بازدید سال : 28,713 بازدید کلی : 28,713 ● اطلاعات شما آی پی : 3.238.186.43 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

نحوه برخورد حضرت امام (ره) با بهائیت چگونه بود؟ و چه پیامدهایى داشت؟

میکائیل
:
بازدید : 1

«لایحه انجمن هاى ایالتى و ولایتى»، «كنفرانس آزاد زنان و آزاد مردان» «انقلاب سفید شاه و ملت»، «لوایح شش گانه» و در نهایت «قانون حمایت خانواده» از برنامه هایى بود كه توسط امریكا و عمال وابسته اش براى ریشه كن ساختن اساس اسلام و استقلال ایران مطرح و توسط شاه به اجرا گذشته شد.[207]

اعلام خطر بهائیت :

حضرت امام خمینى (ره) در چنین شرایطى به صورت بسیار فعال وارد صحنه سیاست كشور شدند؛ ایشان از آغاز دهه 1340 با اعتراض علیه لایحه انجمن هاى ولایتى و ایالتى فعالانه در صحنه حضور یافتند. لایحه مذكور با حذف سوگند به قرآن مجید و حذف شرط اسلامیت براى انتخاب شوندگان، حساسیت علماء را برانگیخت. آنان به این نتیجه رسیدند كه این لایحه براى زمینه سازى حضور رسمى بهائیان در مناصب مهم دولتى است - تحلیلى كه بعدها با نخست وزیرى هویدا به اثبات رسید - چنانكه امام خمینى احتمال دخالت جاسوسان صهیونیست یعنى بهائیان را در طرح این لایحه بعید ندانسته، فرمودند: «شاید به دست جاسوسان یهود و صهیونیست ها تهیه شده براى نابودى استقلال و به هم زدن اقتصاد و مملكت».[208]

ایشان خطر بهائیان را براى اسلام و كشور جدى دانسته و معتقد بودند؛ بهائیت با سازمان خود در ایران به جاسوسى براى اسرائیل یعنى بزرگترین دشمن مسلمانان در منطقه مشغول بوده و در اساس براى شكستن مذهب شیعه و روحانیت به وجود آمده بود. از این رو در مواقع مختلف با سخنرانى، نامه و دیدار با علماء، براى آگاهى دادن به مردم اقدام نمودند: «آقایان باید توجه فرمایند كه بسیارى از پست هاى حسابى به دست این فرقه است كه حقیقتاً عمال اسرائیل هستند. خطر اسرائیل براى اسلام و ایران بسیار نزدیك است... لازم است علماى اعلام و خطباى محترم، سایر طبقات را آگاه فرمایند كه در موقعش بتوانیم جلوگیرى كنیم. امروز روزى نیست كه به سیره سلف صالح بتوان رفتار كرد؛ با سكوت و كناره گیرى همه چیز را از دست خواهیم داد»[209] و نسبت به خطر جدى تبلیغات گسترده این فرقه ضاله هشدار  مى دهند: «مبلغین استعمارى سرگرم كارند. در هر گوشه از بلاد اسلامى جوانان ما را با تبلیغات سوء دارند از ما جدا مى كنند، نه اینكه یهودى و نصرانى كنند بلكه آنها را فاسد و بى دین و لاابالى مى سازند و همین براى استعمارگران كافى است در تهران ما، مراكز تبلیغات سوء كلیسایى و صهیونیسم و بهائیت به وجود آمده كه مردم را گمراه مى كند و از احكام و تعالیم اسلام دور مى سازند»[210].

و در سال 1341 خطر نفوذ و گسترش این فرقه منحرف در اركان رژیم پهلوى را یادآور شده و فرمودند: «اینجانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر مى كنم، قرآن كریم و اسلام در معرض خطر است استقلال مملكت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیست هاست كه در ایران به [صورت] حزب بهائى ظاهر شدند و مدتى نخواهد گذشت كه با این سكوت مرگبار مسلمین، تمام اقتصاد این مملكت را با تأیید عمال خود قبضه مى كنند و ملت مسلمان را از هستى در تمام شئون ساقط مى كنند. تلویزیون ایران پایگاه جاسوسى یهود است و دولت ها ناظر آن هستند و از آن تأیید مى كنند. ملت مسلمان، تا رفع این خطرها نشود سكوت نمى كنند و اگر كسى سكوت كند در پیشگاه خداوند قاهر مسئول و در این عالم، محكوم به زوال است»[211].

امام و انجمن حجتیه :

حضرت امام(ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامى در دوران شاه به علت مشى غیرسیاسى انجمن حجتیه و تشویق جوانان به شركت در مبارزات بى خطر با بهائیت به عوض مبارزه با شاه، این حركت را مورد تأیید قرار نمى دادند.[212]

به عنوان نمونه به دنبال برخى توجیهات انجمن براى نفى مبارزه با حكومت طاغوتى، حضرت امام(ره) كه در آن زمان به نجف اشرف تبعید شده بود، در بهمن 1348 و در پى تدریس اصول ولایت فقیه، انتساب این اتهام هاى ناروا به مراجع شیعه را محكوم و خاطرنشان مى نماید: «... اسلام را به مردم معرفى كنید تا نسل جوان تصور نكند كه آخوندها در گوشه نجف یا قم دارند احكام حیض و نفاس مى خوانند و كارى به سیاست ندارند و باید سیاست از دیانت جدا باشد. این را كه باید دیانت از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نكنند، استعمارگران گفته و شایع كرده اند...»

از نظر حضرت امام[213]، در زمان غیبت مسلمین مى بایست در جهت تشكیل حكومت نائب امام عصر(عج) تلاش نمایند و حكومت اسلامى را تشكیل دهند.[214] بر این اساس عزم خویش را براى مبارزه مستمر با رژیم پهلوى اعلام مى دارند و با تأكید بر این كه علماى اسلام باید دین خود را به اسلام و پیامبر (صلی الله علیه وآله)  اداء نمایند، مى فرمایند: «اسلام به ما حق دارد. پیغمبر اسلام حق دارد. باید در این زمان كه زحمات جان فرساى آن سرور در معرض زوال است، علماى اسلام و وابستگان به دیانت مقدسه دین خود را ادا نمایند. من مصمم هستم كه از پاى ننشینم تا دستگاه فاسد را به جاى خود بنشانم...»[215] كه مبیّن اوج اختلاف مبانى فكرى و شیوه مبارزاتى حضرت امام(ره) با انجمن حجتیه مى باشد. از این رو پس از پیروزى انقلاب اسلامى انجمن تا مدت ها دچار سردرگمى بود و از هرگونه موضع گیرى خوددارى مى نمود و پس از مدتى با اصلاح اساسنامه اش سعى در همراهى انقلاب كرد. لیكن شواهد متعدد همچنان حكایت از باقى ماندن روحیه دیندارى بى خطر، عدم اعتقاد به تشكیل حكومت اسلامى، عملكرد مغایر با اهداف جمهورى اسلامى و... داشت.[216]

از این رو حضرت امام خمینى (ره) در سخنرانى مورخ 21/4/1362 با اشاره غیرمستقیم انجمن را چنین مورد خطاب قرار مى دهند: «یك دسته دیگر هم، تزشان این است كه بگذارید كه معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید، حضرت صاحب مگر براى چى مى آید؟ حضرت صاحب مى آید معصیت را بردارد. ما معصیت كنیم كه او بیاید؟ این اعوجاجات را بردارید، این دسته بندى ها را براى خاطر خدا، اگر مسلمید و براى خاطر كشورتان اگر ملى هستید این دسته بندى ها را بردارید. در این موجى كه الان این ملت را به پیش مى برد در این موج خودتان را وارد كنید و بر خلاف این موج حركت نكنید كه دست و پایتان خواهد شكست».[217]

در پى این سخنان حضرت امام خمینى(ره) انجمن در بیانیه اى در تاریخ 1/5/62 كه سراسر نشان از اختلافات فكرى و اعتقادى آنها با خط امام داشت، تعطیلى خود را اعلام نمود.

انقلاب سرنوشت ساز :

در سال 57 با تشدید مخالفت ها و اعتراضات مردمى، كه امواج سهمگین آن سلطنت پهلوى را به لرزه درمى آورد، خبر از وقوع انقلابى عظیم به رهبرى امام خمینى(ره) مى داد. لذا رهبران تشكیلاتى این فرقه احساس خطر كردند و با خروج از ایران به دامان سركردگان غربى خود پناه بردند.

دكتر ایادى از كسانى بود كه قبل از شاه، ایران را ترك كرد[218] و به دنبال او كسانى كه از عناصر مهم بهائیت در ایران محسوب مى شدند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و آنان كه ماندند، با ترس و اضطراب به ادامه نقش جاسوسى خود ادامه دادند.[219]

با پیروزى انقلاب اسلامى این فرقه به یكباره تمام پشتوانه سابق خود در كشور را از دست داد و تمام آمال و آرزوهاى جامعه بهائیت نقش برآب شد. بدین گونه مشى صحیح و اصولى حضرت امام(ره) در انتخاب مبارزه فرهنگى و سیاسى بر علیه رژیم شاه و توطئه هاى استعمار در زمینه ترویج و گسترش بهائیت، باعث شد تا این فرقه ضاله كه 30 سال انجمن به اصطلاح با آن مبارزه نمود، در یك حركت ریشه اى و بنیانى امام خمینى(ره) در هم پیچیده شده و از بین برود. مبارزات حضرت امام(ره) علیه بهائیت تا پس از انقلاب اسلامى همچنان ادامه داشت.

 


[207]. نهضت امام خمینی ره، سیدحمید روحانى، تهران: مركز اسنادانقلاب اسلامى، 1372، صص303-302.

[208]. صحیفه امام، روح اللّه  موسوى خمینى، مجموعه آثار امام خمینى(ره، بیانات، پیام ها، مصاحبه ها، احكام، اجازات شرعى و نامه ها)، ج 1، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1378، ص 109.

[209]. پاسخ امام به علماى یزد، اردیبهشت 42، صحیفه نور، ج 1، ص 44.

[210]. روح اللّه  موسوى خمینى، ولایت فقیه، تهران: مؤسسه تنظیم و شر آثار امام ره، 1374صص 116-117.

[211]. سؤال بازماندگان و اصناف قم از امام، تاریخ اسفند 1341، صحیفه نور، ج 1، صص 35- 34.

[212]. صحیفه امام، ج 2، ص 300.

[213]. ولایت فقیه، امام خمینى، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، 1374، ص 16.

[214]. جهت آشنایى با نظرات حضرت امام ره در این زمینه ر.ك: روح اللّه  موسوى خمینى، ولایت فقیه، پیشین.

[215]. نامه مورخه اردیبهشت 1342، صحیفه نور، ج1، ص 44.

[216]. ر.ك: بازشناسى مبانى فكرى انجمن حجتیه، مرتضى فیروزآبادى، مركز اسناد انقلاب اسلامى.

[217]. صحیفه نور، ج 18، ص 36 و 37.

[218]. ظهور و سقوط سلطنت پهلوى، پیشین، ص 204.

[219]. امام خمینی ره و بهائیت، مریم رفیعى، ویژه نامه ایام، ش 29.

 

مطالب مرتبط
انتظار پویا
انتظار فرج امام زمان (عج)
پیروان ادیان مختلف در عصر ظهور
نظر مرجع در رابطه با طهارت و نجاست بهائیتـ ؟؟
ویژگی های یاران امام زمان (عج)
یاران امام زمان (عج)
خروج دجال و سفیانى
دعاها و زیارات امام زمان عج
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی