تبلیغات
سایت جامع بهائیت - شعارصلح عمومی

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

شعارصلح عمومی

نویسنده : سندس    |   تاریخ : 1394/09/27 08:10

صلح عمومیشعاری فریبنده
اصل یا شعار دیگر بهائیت،مسأله ی صلح عمومی است. این شعار نیز - آن گونه كه بهائیت مطرح كرده از حد كلی گویی فراتر نرفته و (به رغم ظاهر مترقی و فریبنده ی آن) فاقد عمق و ارزش لازم است.





به اعتقاددکترخنجی:« در مورد اقتباس عقایدی كه دارای جنبه های مترقی است، بهائیان فقط به ظواهر امر توجه نموده اند و از لحاظ عمقی و منطقی هیچ گونه ارزشی برای معتقدات آن ها نمی توان قائل شد، مثلا در خصوص همین مسأله ی صلح عمومی، صفحات متعددی را از مزایای صلح، سیاه نموده، پی در پی می گویند: «ما طالب صلح كل هستیم» و با تفاخر بسیار تكرار می كنند كه: «صلح عمومی از جمله تعالیم مباركه است كه آثارش ظاهر شده». [1] در صورتی كه اگر به نوشته های آن ها رجوع كنیم هیچ نوع راه علمی و صحیحی برای برقراری صلح نشان نمی دهند و هرگز متعرض این نكته نمی شوند كه: اصولا چرا اختلافاتی میان دول موجود است؟ و چه می شود كه هر چند سال یك بار «این خاك سیاه، به خون بشر رنگین شده، بشر مانند گرگان درنده یكدیگر را پاره پاره كرده و با اینكه حالا عصر مدنیت است، عصر ترقیات مادیه است، عقول ترقی كرده است، با وجود این هر روز خون ریزی است»؟ [2]
به نوشته دكتر خنجی: بهائیان «با وجود اینكه به ریشه ی اصلی اختلافات و علل حقیقی محاربات، به هیچ وجه توجهی نمی نمایند، ادعا می كنند كه تنها اصول دیانت بهائی است كه می تواند صلح عمومی را در جهان برقرار سازد. می نویسند: «این قضیه صلح ملل را حضرت بهاء الله در ایران در شصت سال پیش تأسیس نموده و در این مدت، در این خصوص لوایح و الواح بسیار اول در ایران نشر فرمود و بعد در سایر جهات نیز انتشار داد تا آنكه در كتاب اقدس كه قریب (پنجاه) سال پیش نازل شده، صلح عمومی را تصریح فرموده، در ایران ملل متنوعه موجود، مسلمان و مسیحی و یهود و زردشتی و مذاهب متعدده نیز موجود، به قوت تعالیم بهاء الله چنان تألیف و محبت در میان این ملل و امم حاضر... گردیده كه حال مانند برادر و یا پدر و پسر و یا مادر و دختر با یكدیگر متحد و متفق و آمیزش نمایند و چون در محفلی اجتماع كنند، اگر شخصی وارد گردد، از شدت الفت و محبت آنان حیران ماند؛ ابدا اختلاف و جدایی نبیند.»
به نوشته دكتر خنجی: بهائیان «با وجود اینكه به ریشه ی اصلی اختلافات و علل حقیقی محاربات، به هیچ وجه توجهی نمی نمایند، ادعا می كنند كه تنها اصول دیانت بهائی است كه می تواند صلح عمومی را در جهان برقرار سازد. می نویسند: «این قضیه صلح ملل را حضرت بهاء الله در ایران در شصت سال پیش تأسیس نموده و در این مدت، در این خصوص لوایح و الواح بسیار اول در ایران نشر فرمود و بعد در سایر جهات نیز انتشار داد تا آنكه در كتاب اقدس كه قریب (پنجاه) سال پیش نازل شده، صلح عمومی را تصریح فرموده، در ایران ملل متنوعه موجود، مسلمان و مسیحی و یهود و زردشتی و مذاهب متعدده نیز موجود، به قوت تعالیم بهاء الله چنان تألیف و محبت در میان این ملل و امم حاضر... گردیده كه حال مانند برادر و یا پدر و پسر و یا مادر و دختر با یكدیگر متحد و متفق و آمیزش نمایند و چون در محفلی اجتماع كنند، اگر شخصی وارد گردد، از شدت الفت و محبت آنان حیران ماند؛ ابدا اختلاف و جدایی نبیند.» [3]
نكته ی دیگری كه خنجی درباره ی این اصل تذكر داده آن است كه بر خلاف ادعای عبدالبهاء: «صلح عمومی از «تأسیسات» بهاء الله نیست، بلكه از قدیم مورد توجه بوده و درباره ی آن كتاب ها نوشته شده است.» ضمن اینكه، «خوانندگان می توانند صحت قسمت اول نوشته های فوق» یعنی ادعای انحصار برقراری صلح جهانی فقط از طریق اصول دیانت بهائی «را از روی میزان صحت قسمت دوم آن»، یعنی ادعای وجود اتحاد و اتفاق حیرت انگیز بین افراد بهائی، محك بزنند. 
خنجی معتقداست: «اكنون خوب است ببینیم، برای به دست آوردن این صلح، بهائیان چه راهی را پیشنهاد می كنند. در رساله ی صلح عمومی از قول بهاء الله می نویسند: «سلاطین آفاق وفقهم الله، باید به اتفاق، به این امر تمسك فرمایند. ایشان اند مشارق قدرت و مطالع اقتدار الهی».
نكته ی دیگری كه خنجی درباره ی این اصل تذكر داده آن است كه بر خلاف ادعای عبدالبهاء: «صلح عمومی از «تأسیسات» بهاء الله نیست، بلكه از قدیم مورد توجه بوده و درباره ی آن كتاب ها نوشته شده است.» ضمن اینكه، «خوانندگان می توانند صحت قسمت اول نوشته های فوق» یعنی ادعای انحصار برقراری صلح جهانی فقط از طریق اصول دیانت بهائی «را از روی میزان صحت قسمت دوم آن»، یعنی ادعای وجود اتحاد و اتفاق حیرت انگیز بین افراد بهائی، محك بزنند.

خنجی معتقداست: «اكنون خوب است ببینیم، برای به دست آوردن این صلح، بهائیان چه راهی را پیشنهاد می كنند. در رساله ی صلح عمومی از قول بهاء الله می نویسند: «سلاطین آفاق وفقهم الله، باید به اتفاق، به این امر تمسك فرمایند. ایشان اند مشارق قدرت و مطالع اقتدار الهی». [4] و نیز می گویند: «... باید مجلس بزرگی ترتیب دهند و حضرات ملوك یا وزرا در آن مجلس حاضر شوند و حكم اتحاد و اتفاق را جاری فرمایند... در این صورت آلات و ادوات حرب لازم نه، الا علی قدر مقدور لحفظ بلادهم... و اولی آنكه در آن مجلس، خود سلاطین عظام حاضر شوند و حكم فرمایند و هر یك از سلاطین كه بر این امر و اجرای آن قیام فرمایند او سیدالسلاطین است.» [5] و همچنین عبدالبهاء نوشته است: «... بلی تمدن حقیقی وقتی در قطب عالم علم افروزد كه چند ملوك بزرگوار بلند همت چون آفتاب رخشنده عالم غیرت و حمیت به جهت خیر و سعادت عموم بشر، به عزمی ثابت و رأیی راسخ، قدم پیش نهاده، مسأله ی صلح عمومی را در میدان مشورت گذارند و... یك معاهده ی قویه و میثاق و شروط محكمه ثابته تأسیس نمایند و اعلان نموده و مؤكد فرمایند این امر اتم و اقوم را كل سكان ارض، مقدس شمرده جمیع قوای عالم متوجه به ثبوت این عهد اعظم باشند. در این معاهده عمومیه، تعیین و تحدید حدود و ثغور هر دولتی گردد و توضیح روش و حركت هر حكومتی شود و جمیع معاهدات و مناسبات دولیه و روابط مابین هیأت حكومتیه بشر مقرر و معین گردد و كذلك قوه ی حربیه هر حكومتی به حدی معلوم، مخصص شود.» [6]

خنجی با ذكر این نكته كه: «این است راهی كه بهائیان برای برقراری صلح پیشنهاد می كنند» افزوده است: «با مختصر توجهی به جملات فوق، معلوم می گردد كه چنین پیشنهادی تا چه اندازه از اصول دموكراسی دور است. در اینجا عبدالبهاء، تنها ملوك را قدرت اجتماعی تصور كرده و برای ملت ها كه تنها حامی حقیقی صلح اند، ارزشی قائل نشده است و به علاوه، این پیشنهاد نیز، چنان كه بر همه مسلم است، به هیچ وجه عملی نبوده و در صورت عملی شدن، در حد اعلا چیزی شبیه به جامعه ی ملل گذشته خواهد بود كه عملا آزمایش خود را داد و از بین رفت. به علاوه، به آسانی می توان درك كرد كه اصالت این پیشنهاد نیز از خود آئین بهائی نیست و كشف اصل و منشأ آن نیز اشكالی ندارد، زیرا تبلیغات صلح آمیز - چه از جهت افكار سوسیالیستی برای بیدار ساختن مردم و چه از طرف دولت ها به منظور فریب دادن آن ها - در هر حال، فكری بوده است كه از قرن نوزدهم رواج كافی داشته و اتخاذ آن در مشرق زمین لااقل هم زمان با پیدایش آیین بهائی از طرف سید جمال الدین اسدآبادی، به عنوان اتحاد اسلام و تأسیس سازمان اتحادی برای حكومت های اسلامی، صورت گرفته است.»

خنجی با ذكر این نكته كه: «این است راهی كه بهائیان برای برقراری صلح پیشنهاد می كنند» افزوده است: «با مختصر توجهی به جملات فوق، معلوم می گردد كه چنین پیشنهادی تا چه اندازه از اصول دموكراسی دور است. در اینجا عبدالبهاء، تنها ملوك را قدرت اجتماعی تصور كرده و برای ملت ها كه تنها حامی حقیقی صلح اند، ارزشی قائل نشده است و به علاوه، این پیشنهاد نیز، چنان كه بر همه مسلم است، به هیچ وجه عملی نبوده و در صورت عملی شدن، در حد اعلا چیزی شبیه به جامعه ی ملل گذشته خواهد بود كه عملا آزمایش خود را داد و از بین رفت. به علاوه، به آسانی می توان درك كرد كه اصالت این پیشنهاد نیز از خود آئین بهائی نیست و كشف اصل و منشأ آن نیز اشكالی ندارد، زیرا تبلیغات صلح آمیز - چه از جهت افكار سوسیالیستی برای بیدار ساختن مردم و چه از طرف دولت ها به منظور فریب دادن آن ها - در هر حال، فكری بوده است كه از قرن نوزدهم رواج كافی داشته و اتخاذ آن در مشرق زمین لااقل هم زمان با پیدایش آیین بهائی از طرف سید جمال الدین اسدآبادی، به عنوان اتحاد اسلام و تأسیس سازمان اتحادی برای حكومت های اسلامی، صورت گرفته است.»


[1] رساله صلح عمومی، صفحه.

[2] نقل از رساله صلح عمومی.

[3] عبد البهاء، نقل از رساله صلح عمومی، ص 120.

[4] رساله صلح عمومی، ص 14.

[5] لوح ابن الذئب (نقل از: رساله صلح عمومی).

[6] رساله ی المدنیه، عبدالبهاء.


برچسب ها:صلع عمومی, بهاییت, عبدالبهاء, بهاءالله,

  |   دیدگاه ها ()

1396/06/10 08:56
The other day, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested
to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share
it with someone!
1396/03/2 01:56
Thanks for sharing your thoughts about شعارصلح.
Regards
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir