صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
مدعیان نبوت دربهائیتتبعیض نژادی در بهائیتخالق خدایانحق انتخاب همسر در بهائیتشیطان پرستیپیگرد بابیان و بهائیان در ایراندست بوسی در بهائیتشدید ترین امتحان (1)
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 4 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 826 بازدید دیروز : 2,022 بازدید کننده ارمزو : 37 بازدید کننده دیروز : 80 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 826 بازدید ماه : 826 بازدید سال : 29,937 بازدید کلی : 29,937 ● اطلاعات شما آی پی : 3.236.175.108 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

تحری حقیقت و ترک تقالید

میکائیل
:
بازدید : 0


با نگاهی گذرا به ادیان الهی مانند اسلام و مسیحیت و مطالعه در آثار قبل از دوران بهاییت به خوبی روشن خواهد شد که این تعالیم چندان هم جدید نیستند و بهاییت فقط از عنوان این تعالیم سوءاستفاده کرده است.

عباس افندی(عبدالبهاء) مدعی بوده است که پدرش تعالیم نابی برای بشریت به ارمغان آورده که نمونه اش را در هیچ جای دیگر نمیتوان یافت

 1"جمیع گفتند: تعالم حضرت بهاءالله فی الحقیقة مثل ندارد، روح این عصر است و نور این قرن 

نکته قابل تأمل اینکه با وجود اصرار عبدالبهاء بر اینکه این تعالیم؛ آموزه های ناب پدرش بوده، نقش پررنگ عبدالبهاء در تدوین و نشر این تعالیم به وضوح قابل رؤیت است تا آنجا که حتی در برخی از تعالیم مانند  تساوی حقوق زن و مرد ، نظر بهاءالله با تعلیم پسرش عبدالبهاء کاملا مغایرت دارد

به طور نمونه عبدالبهاء می گوید:

رجال و نسا در نزد خدا یکسان اند. جمیع، نوع انسان اند. جمیع سلاله آدم اند. زیرا ذکور و اناث تخصیص به انسان ندارد. همچنین در عالم حیوان ابدا بین ذکور و اناث امتیازی نیست . جمیع در ظل رحمت پروردگارند. پس انسان که اشرف کائنات است آیا جایز است که این اختلاف را داشته باشد 2  

اما نظر حسینعلی نوری

هرچند نسا با رجال در استعداد و قواء شریکند ولی شبهه ای نیست که رجال اقدمند و اقوی. حتی در حیوانات مانند کبوتران گنجشکان و طاووسان و امثال آنان هم این امتیاز مشهود 3

_ این گونه تناقضات به وفور در بین آثار و نوشته های بهاءالله و عبدالبهاء یافت می شود ، و نشانگر این است که این تعالیم را عبدالبهاء در سفرهای که به کشورهای اروپایی داشت و برای جذب مخاطبان غربی ؛از روی فرهنگ غربی ها تدوین و نشر نموده است.

 

آیا خود بهاییان به این تعالیم،عامل بوده اند؟

آیا در سیره ی عملی مؤسسین بهاییت،این تعالیم رعایت می شده است یا صرفا شعار آن را سر می داده اند و از رنگ و لعاب تعالیم، در جهت تبلیغ مسلک خویش استفاده می کرده اند؟

عبدالبهاء می گوید: «جمیع ملل از حیث اقوال کامل اند، جمیع ذکر می کنند که محبت خیرند، جمیع می گویندصدق مقبول است و کذب مذموم. ولی جممیع اینها در عالم قول می ماند عملی در میان نیست 4»

 

به بیان ساده تر اینکه:همه میدانند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. مهم این است که به آن عامل باشند که نیستند.

آیا تعالیم بهاییت، عقلانی و منطقی هستند؟

 

اینکه گفته ای در ظاهر منطقی به نظر برسد، دلیل صحت محتوای آن نیست، چرا که ممکن است با مغالطه به آن نتیجه رسیده باشند. در بسیاری از موارد مغالطه های در تعالیم عبدالبهاء قابل رؤیت است.

مثلا در تعلیم "جهان بشری محتاج نفثات روح القدس است" , از این حقیقت که "انسان به جزء نیازهای جسمانی به معنویات نیز محتاج است" و این واقعیت که "جهان بشری در حال تغییر و تحول ست" , به چنین مغالطه ای می زسد که در هر عصری "باید نبوت و دین تجدید گردد 5." 

و نظیر این مغالطه ها در جای جای گفتار و نوشتار عبدالبهاء و دیگر سران بهاییت، فراوان موجود است.

 

تعلیم نخست

تحری حقیقت و ترک تقالید 6  -

در واقع واژه تحری حقیت به معنی آزاد سازی حقیقت است.

 7"اول تعلیم حضرت بهاءالله تحری حقیقت است. باید انسان تحری حقیقت کند و از تقالید دست بکشد" 

 

یکی از مهمترین تعالیم دوازده گانه در بهاییت تعلیم "تحری حقیقت است که عبدالبهاء آن را اولین تعلیم معرفی نموده است

 "باید انسان تحری حقیقت کند و از تقلید دست بکشد زیرا ملل عالم هر یک تقالیدی دارند و تقالید مختلف است. تقالید سبب جنگ و جدال شده است و تا این تقالید باقی است وحدت عالم انسانی مستحیل است. پس باید تحری حقیقت نمود تا به نور حقیقت، این ظلمات زائل شود. زیرا حقیقت، حقیقت واحده است، تعدد و تجزی قبول نکند. .... این تقالید، عالم انسانی را ظلمانی کرده. این تقالید سبب حرب و قتال شده، این تقالید سبب بغض و عداوت گشته ، پس باید تحری حقیقت کنیم تا از جمیع مشتقات خلاص شویم و بصیرت روشن شود و به ملکوت الهی راه یابیم 8" 

البته واضح و روشن است که جستجوی حقیقت یک ارزش است اما فرد باید علاوه بر حق جوئی، حق پذیر هم باشد. یعنی اگرحقیقتی را یافت آن را بپذیرد وگرنه بنا بر گفته خود عبدالبهاء ، شعار حق پذیری و تحری حقیقت دردی را دوا نمیکند

                                                            -  1خطابات, عباس افندی, ج3 , ص78

                                                           -  2  خطابات, عباس افندی, ج2, ص149

          -  3گلزار تعالیم بهایی , چاپ دوم , ص288 . (به نقل از بداءع الافکار, ج1, ص153 )

     _                                               -  4 خطابات , عباس افندی , ص127 و 128

                                                         -  5    مکاتیب , عباس افندی , ج3 , ص332

                                   -  6لغت نامه دهخدا: جستجو کردن، جستن، طلبیدن،قصد کردن ؛

تغت نامه معین: جستن، حقیقت را جستجو کردن، درنگ کردن، تأمل کردن ؛

   7 -                                                               خطابات , عباس افندی , ج2 , ص144

                                                   - 8  خطابات, عباس افندی , ج2 , ص144 و 145

مطالب مرتبط
نابرابری حقوق انسانی در بهائیت
تعالیم دوازده گانه بهاییت4
تعالیم دوازده گانه بهائیت،حقیقت یا فریب(1)
تعالیم دوازده گانه بهاییت2
تعالیم دوازده گانه بهاییت1
تحری حقیقت و ترک تقالید
تعلیم و تربیت عمومی و اجباری بهاییت
بهائیان، گوسفندان حسینعلی نوری؟!
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی