تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

چرا شوقی اختیار طلاق را به همسرش داد؟

نویسنده : Hasan torabi    |   تاریخ : 1394/02/25 11:01

به موجب اسنادی که « لجنه‏ امری تهران » در اختیار دارد چهار سال پیش از درگذشت شوقی افندی مابین زن و شوهر اختلاف روی داد و آخرین پیشوای بهائیت همسرش « روحیه » را در ادامه زندگی و یا طلاق و کناره‏ گیری از او مخیر کرده است. خود روحیه خانم در کنفرانس بهائیان در « ویلمت » می ‏گوید:  « چقدر مسرور بودم که بایستی در خدمت حضرت شوقی افندی باشم. فکر می‏کردم که من دیگر به عالی‏ترین مقامات خود رسیده و هیچ گونه ناراحتی روحی نخواهم داشت. این فکر با من بود تا روزی حضرت شوقی افندی با نظری عمیق به من فرمودند: « آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو »                                                                                                                                                                                                                               

« و از آن روز تا به حال این فرمایش هیکل مبارک در من ایجاد ناراحتی کرده است... » [1] .     

نویسنده لجنه امری تهران « این اظهارات حرم... پیشوا » را تفسیر کرده می‏نویسد: 

« ... ملاحظه می‏فرمایید زنی که عقیم بود و به سبب عقده‏ نازایی که برای زنان عقیم بدترین دردهاست ناراحتی روحی به بار آورده و خود بدان معترف بوده و ولی عزیز امرالله با احاطه غیبیه‏ای که به حوادث امور داشتند، به مشار الیه یادآور می‏شوند که آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو. تعجب در این است که ایادی چگونه خود را در اختیار چنین زنی قرار داده‏ اند که با طرد رئیس جامعه بهائی به دست آنها موجبات انشقاق و اختلاف را در دیانت بهائی فراهم نمایند... » [2] .

منشعبین از بهائیت شعری درباره روحیه خانم سروده و می‏گویند: 

 یا للعجبا زنی عقیم و نازا                        بنمود چه فتنه‏ا به عالم برپا

با عقده نازائیش آن مظهر حقد                  شد علت انشقاق در امر بها

 آنانکه مطیع آن زن حیله‏ گرند                  از حیله و مکر او مگر بی‏خبرند

 آیا همه نادیده مطیعش گشتند              یا این که تمام غافل و کور و کرند [3] .

 اما موافقان « خانم روحیه ماکسول » درباره‏ اش می‏گویند: « او پنجمین پیشوای بهائیت و اداره کننده فرقه بهائی در جهان است. و به نظر کسانی که همیشه با شک و تردید به این فرقه نوظهور می‏نگریسته‏اند، بهائیت کنونی یک فرقه عادی است نه مذهب و آئین روحانیت. » 

درباره‏ شوقی و همسر امریکائی‏اش گفته ‏اند: 

« ... پس از چندی زن کانادائی گرفت. اندک اندک زن و کسان زن بر او چیره شدند و نخست دست ایرانیها را از کار کوتاه کردند و آنگاه به خویشاوندان شوقی پرداختند و بر سر خواسته و پول و پیشکشی‏هایی که از ایران و هندوستان می‏فرستادند کشمکش درگرفت. در آغاز کار به جائی رسید که جز امریکائیها که کسان زنش بودند همه از گرداگردش پراکنده شدند » [4] .

این را هم بدانیم که شوقی ربانی با این که از نظر جنسی به گفته‏ عرب‏ها « انشی » و به اصطلاح دوگانه‏ ای بود با این حال او پس از برگشت از لندن با یکی از خانم‏های انگلیسی که نامش لیدی بلام فیلد و دارای پایگاهی بود به حیفا آمد. به گفته صبحی: « این زن پاینام ستاره خانم در میان بهائیان داشت و اولین نامه را که شوقی به بهائیان نوشت دست خط او نیز در پایین آن بود و در آن روز با شوقی همدستی می‏کرد و درباره‏ او سخنها گفته‏ اند که ما از آن می‏گذریم » [5] (6)

 

(1)مجله آهنگ بدیع . شماره 129 .ص 132 ./ (2)نشریه شماره 9 لجنه امری . تهران . ص  2 . / (3)نشریه شماره 9 لجنه امری . تهران . ص 15 ./ (4)پیام پدر . ص 181 . / (5) همان . ص 210 . / (6)انشعابات در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی . صص 235-232 . 


برچسب ها:تاریخ بهائیت, روحیه مکسول, همسرشوقی افندی, ساختار بهائیت,

  |   دیدگاه ها ()

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات