تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

تعلیم و تربیت عمومی و اجباری بهاییت

نویسنده : REZA M    |   تاریخ : 1394/01/29 18:41

" تعلیم هشتم حضرت بهاءالله، تربیت عمومی لازم است و وحدت اصول و قوانین تربیت نیز از الزم امور تا جمیع بشر تربیت واحده گردند. یعنی تعلیم و تربیت در جمیع مدارس عالم باید یکسان باشد. اصول و آداب یک اصول آداب گردد تا این سبب شود که وحدت عالم بشر از صغر سن در قلوب جای گیرد .(1)

مقصود از تعلیم و تربیت عمومی
مقصود از تعلیم و تربیت عمومی و اجباری این است که همه ی جهانیان باید به اجبار تحت تعلیم و تربیتی یکسان و مشترک قرار بگیرند.
بهاءالله میگوید: "علم بمنزله جناح است از برای وجود و مراقات (نردبان) است از برای صعود تحصیلش بر کل لازم"  (2)
 
عبدالبهاء نیز از این کلام پدر استفاده کرده و تعلیم و تربیت را واجب اعیام میکند: "تعلیم و تربیت بنص جمال مبارک فرض است هر کی قصور نماید از موهبت کبری محروم ماند" (3)
و نیز میگوید:"در کتاب الهی در این دور بدیع تعلیم و تربیت امر اجبار است نه اختیاری" (4)
عبدالبهاء به بهاییان اخطار میکند اگر والدینی در اجرای این حکم کوتاهی منند در درگاه خدا مؤاخذه خواهند شد . وی چنین میگوید: "در اینخصوص ابدا فتور نکنند و قصور نخواهند البته طفل را اگر بکشند بهتر از این است که جاهل بگذارند" (5) 
"اگر والدین در این امر اعظم که از قلم مالک قدم در کتاب اقدس نازل شده غفلت نمایند حق پدری ساقط شود و لدی الله از مقصرین محسوب" (6)
 آیا این تعلیم تازگی دارد؟ عبدالبهاء مدعی است که این طرح را بهاءالله ابداع کرده و آن را جزء اصول خود در تعالیم اجتماعی میشمارد  بدون شک ، سابقه ی این تعلیم به سالها قبل از ساخت فرقه ی بهاییت باز میگردد و نمیتوان آن را از ابداعات بدیع بهاءالله دانست . با نگاهی به آثار افلاطون و ارسطو میتوان حمایت از تحصیلات همگانی را یافت. حتی در کشورهای مانند آلمان و ژاپن و برخی کشورهای صنعتی دیگر تحصیل در مقطع دبستان اجباری و الزامی بود.
با مطالعه در ادیان الهی به ویژه اسلام نیز میتوان ریشه های این آموزه را با تأکید فراوان در قرآن و احادیث مشاهده کرد.
دین اسلام چنان بر یادگیری علم تأکید دارد که این امر را واجب دانسته است ، به طوری که حضرت رسول اکرم (ص) میفرمایند:
"طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة" (7)
طلب علم و دانش بر هر مرد و زنی واجب است
همچنین میفرمایند:
"اطلبواالعلم ولو بالصین" (8)
به دنبال علم و دانش بروید اگرچه در چین باشد
با وجود احادیث و روایات فراوانی که دربازه لزوم علم آموزی و تعلیم و تعلم در اسلام موجود است ، چگونه بهاییان ادعای ابداع این تعلیم را دارند؟
اعتراف عبدالبهاء به این حقیقت، خود گواه بر این است:
"انبیاء ذی شأن بجهت تربیت و تعلیم بشر آمده هند تا بشر را مظهر انوار کنند مطلع بر حقایق اسرار نمایند سبب ترقیات مادیه و ترقیات معنویه عالم انسانی شوند" (9)
آیا بهاییان خود به این شعار عامل بوده اند ؟
ادعای بزرگ داشتن هنر نیست بلکه هنر آن است که آن ادعا محقق گردد وگرنه چیزی جزء یک شعر تبلیغی نخواهد بود.
با  بررسی وضعیت تحصیلی بهاییان در سراسر دنیا متوجه خواهیم شد که بهاییان همچون سایر مردمان ،بسته به علاقه و امکاناتی که در اختیارشان است ، نسبت به تحصیل  یا تکمیل تحصیلات خود اقدام میکنند و در این مسیر هیچ اجباری به چشم نمی خورد؛ لذا در بین بهاییان درجات متفاوتی از تربیت، علم و دانش وجود دارد.
معنای واقعی تعلیم و تربیت نزد مؤسسان بهاییت
با مروری بر آثار مؤسسین بهاییت، جایگاه علم و تربیت نزد ایشان به روشنی آشکار میگردد.  به طور نمونه:
بهاءالله: اگر کسی به همه ی علوم دنیا احاطه داشته باشد ولی بهاییت را نپذیرد،از نادان ترین مردم به حساب می آید (10) 

علی محمد شیرازی باب: واجب است همه ی کتب غیر بابی را نابود کنید. (11)
علی محمد شیرازی باب: خواندن و آموزش هرگونه کتابی به جزء کتب بابی ممنوع است (12)
علی محمد شیرازی باب: داشتن بیش از نوزده جلد کتاب ممنوع است . جریمه کسی که این حکم را نقض کند،پرداخت نوزده مثقال طلا است. (13)
علی محمد شیرازی باب: کتابی که بیش از 202سال از استفاده اش گذشته، یا باید نابود شود و یا به شخص دیگر انفاق گردد.(14) 

یادآوری می کنیم که بهاءالله درباره ی کتاب "بیان" چنین گفته استک :قسم به آنکه روح و ذاتم به دست اوست، یک حرف از (کتاب) بیان نزد من محبوب تر است از تمام آنچه در آسمان و زمین است. (15)
میزان سطح علمی بزرگان بهاییت
بهاءالله:
مس در معدن مرطوب پس از هفتاد سال تبدیل به طلا میشود. (16)

عبدالبهاء:
 _ برخی موجودات، به صورت خلق الساعه، یکباره و بی دلیل خلق می شوند. (17) 

_ آیینه محدب نیز مانند آیینه مقعر، شعاع و حرارت نور را در یک نقطه ی حقیقی جمع میکند. (18) 
_ در بازدم حیوانات عنصر آب است که امروزه به آن هیدروژن می گویند. (19)

بنابراین وقتی که سخن از تعلیم و تربیت عمومی به میان بیاید ، باید مقصود چیزی غیراز بهاییت و تعالیمش باشد ، چرا که تعالیم بهاییت با علم و عقل سازگار نیستند.
این کلام از عبدالبهاء در مورد پدرش بهاءالله جالب و خواندنی است که:
"انصاف باید داشت از نفسی که در تربیت اولاد و عیال و آل  عاجز مانده، گونه امید تربیت اهل آفاق نماییم و آیا در این قضیهذره ای شبهه و تردید است؟ لا والله" (20)

"تعلیم و تربیت عمومی و اجباری" نزد بهاییان به این معناست که همه ی جهانیان باید به اجبار تحت تعلیم تربیتی با اصول یکسان و مشترک قرار بگیرند. اما ظاهرا این جمله تنها در تبلیغات بهاییان استفاده میگردد. آنچه در سیره ی عملی مؤسسان بهاییت دیده میشود با چنین تعلیمی مغایر است. به عنوان نمونه: عبدالبهاء در حالی  که رفتن افراد بهایی به مدارس غیر بهایی را ممنوع کرده بود. نوه ی خود شوقی را به مدارس مختلفی با اصول تربیتی متفاوت فرستاده است. در مورد تربیت اجباری مد نظر ایشان نیز همین بس که در دعوای خانوادگیِ خود ، یکدیگر را  خر ، پشه ، مگس ، کرم خاکی ، جغد ، گرگ ، روباه و .... خطاب میکردند.
آیا تعلیم و تربیت اجباری که مد نظر بهاییان است از نظر عقل صحیح است؟
انسانها مختار آفریده شده اند و حق انتخاب دارند . نعمت اختیار تا آنجا اهمیت دارد که حتی خدای متعال ، کسی را در پذیرفتن دین مجبور نمی کند. در درگاه الهی به انسانها اجازه داده شده با عقل و اختیار خود تصمیم بگیرند. لذا این جمله که تعلیم و تربیت باید اجباری باشد، از نظر منطقی جای بحث و نظر دارد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1]    لوح مبارک خطابات  معروف به نجفی. 157بدیع . ص20

[2]    اشراق خاوری . ص214

[3-4]    اشراق خاوری ص 214 و 215

[5]    عباس افندی، مکاتیب، ج1 ، ص334

[6]    اشراق خاوری. پیام ملکوت. ص 214

[7]    بحارالانوار. ج1 . ص177

[8]   بحارالنوار ج1 . ص180

[9]    عباس افندی، خطابات، ج1، ص99

[10]    حسینعلی نوری . اقتدارات . ص 111

[11]    بیان فارسی .. واحد6 . باب 6

[12]    بیان فارسی . واحد4 . باب10

[13]    بیان عربی . واحد11 . باب7

[14]    بیان فارسی . واحد7 . باب1

[15]    اسدالله مازندرانی . اسرارالآثار خصوصی. 129بدیع. ج5 . ص333

[16]    ایقان .چاپ اول . ص 104

[17]    مکاتیب. ج2 . ص24

[18]    اشراق خاوری. ایام تسعه. ص 324

[19]    عباس افندی. مکاتیب. ج1 . ص 459

[20]    عباس افندی. مکاتیب. ص182


برچسب ها:بهاییت, بهاءالله, عبدالبهاء, تعلیم و تربیت عمومی و اجباری بهاییت,

  |   دیدگاه ها ()

نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات