تبلیغات
سایت جامع بهائیت - مشخصه قران برای كتاب اسمانی

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

مشخصه قران برای كتاب اسمانی

نویسنده : فرید    |   تاریخ : 1393/12/15 04:50
قران كتاب الهی و آسمانی اسلام كه محتوای ان مورد قبول بهائیان هر چندادعائی نیزهست (كه اگرقبول داشتند باید به ان پایبند بودند) برای كتاب اسمانی مشخصه هایی را معرفی میكند كه   كتب مقدس بهایی در تمام موارد فاقد ان ویژگیها است كتاب بیان ،كتاب اسمانی باب است كه مقدمه الجیش است وكتاب ایقان كه متعلق به حسینعلی نوری قبل از نبوت وكتاب اقدس نیز پایان كارحسینعلی است این كتابها به دستان ضعیف وناتوان مدعیانی دروغین به نگارش درامده تا به عنوان وحی اسمانی به بندگان خداعرضه گردد دراین تحقیق به عنوان سه  كتاب اصلی فرقه بهائی دراین كاوش اززوایای مختلف مورد نظر وتوجه قرار گرفته است


اهمیت كتاب ایقان ازدیدگاه بهائیان :

بخاطراین كه حسینعلی نوری خودش را معرفی وثابت كند اول سیدعلیمحمد باب را اثبات كرده ،و كتاب ایقان متمم كتاب بیان است ودلیل دیگر اوردن كتاب ایقان استدلالات اصلی فرقه ضاله بهائیت و بابیت برای اثبات حقانیت مأخوذازاین كتاب است

تمام اثار باب وبهاء وحی الهی شناخته میشود دراثاربهائیت  ، منتها تعریف بهائیت ازوحی باتعریف ما فرق میكند

القاب علیمحمد شیرازی  :باب  رب اعلی نقطه اولی مبشر ومظهر خدا

وهمچنین القاب  حسینعلی نوری :  بهاء الله ، جمال قدم ، جمال مبارك  مقام مظهریت تامه الهی  میتوان نام برد

تعاریف جامعیت :

جامعیت : اول چیزی كه دریك كتاب اسمانی است جامعیت است وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدیً وَ رَحْمَةً وَ بُشْری‏ لِلْمُسْلِمینَ و ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند و برای مسلمین هدایت و رحمت و بشارت. باشد (نحل ایه 89)

جامعیت : یعنی وقتی یك كتاب رامیبینی مثل قران كه به ما اموخته باشدبرای خروج ازبحرانها راه حل گذاشته است هیچ چیزی در بن بست قرار نمیگیرد بهائیت هم استفاده كرده حسینعلی نوری بیت العدل راقرار میدهد كه هرجاكتاب نقص دارد بیت العدل انرا جبران كند بعدعباس افندی میبیند ازعهده بیت العدل برنمی اید ولی امررا پیش می اورد وبه عهده او میگزارد

دلائل جامعیت قران                                                                                                    1- هدفمندبودن : هدف اصلی وعمده قران به كمال رساندن انسان است واهداف دیگروراستای این هدف قرار دارند قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِینٌ
یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ وَیُخْرِجُهُم مِّنِ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ
(مائده 15و16)

2- سودمندی مطالب قران وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً  (اسرا82)

3- عدم تناقض واختلاف أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا (نساء82)

4- اخبارغیبی: تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیْبِ نُوحِیهَا إِلَیْكَ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَلَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَٰذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ (هود49)

5- اوج زیباییهای ادبی وهنری قران (خطبه 18 نهج البلاغه )

6- اعجازدرتمام صفات لفظی ومعنوی: صُمٌّ بُكْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ (بقره 18)

درغیراینصورت نمیتوان ان اثرراكتابی الهی دانست وعده قران كریم این است كه بی شرمانه به خدای مهربان دروغ بسته اند:  فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِیَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَهُمْ مِمَّا یَكْسِبُونَ (بقره 79) (1)

وجهه همت

كتابشناسی اثار،ارزش واعتبارانها برای بهائیان وبررسی مشخصه های اثبات كننده جعلی بودن وعدم وحیانی بودن این اثار وجهه همت قرارگرفته است

ابتداكتاب بیان به عنوان اصلی ترین اثر دراین بخش مورد نقدقرار گرفته ونقض واختلاف وفقرمحتوایی واشتباهات ادبی ودرنهایت بی معنا بودن احكام بابی به معرض قضاوت نهاده شده است وقتی بیان نقدشد ایقان واقدس ریشه اش زده میشود

بهائی ها درجلساتی كه دارند ایقان و اقدس رامیخوانند وبه ان زیارت میگویند

چرازیارت میگویند؟یعنی اینكه من موظف به دیدن هستم فهمیدن ان كارمن نیست مجاز به اندیشیدن نیست

2- كتاب بعدی كتاب ایقان است كه به عنوان اولین تألیف حسینعلی نوری است

3- كتاب اقدس كه بهائیان انرا مهیمن بر جمیع كتب وصحائف اسمانی می دانند مورد توجه قرار گرفته است

الف كتاب بیان : چون بهائیت مولود باب است ازین رو در اغاز به بحث درباره ی كتاب بیان مهم ترین اثرعلیمحمد شیرازی می پردازیم باب این كتاب را 361 باب قرارداده است – 19 واحد هرواحد19 باب =361باب

درمقدمه كتاب گفته است به یقین نظر كن كه ابواب دین بیان مترتب گشته به عددكل شی یعنی همه چیز وبه حساب ابجدمیشود 361 اماموفق به انجام نشد واعدام شد

نسخ بیان

نسخ خطی متعددی از بیان فارسی نزد افرادودربرخی كتابخانه های معروف جهان موجود است امانسخه ی بسیارمهم .معتمد به خط سیدحسین كاتب یزدی كه هم اكنون دردارالاثار بین المللی در مركز جهانننی بهائیی درحیفانگه داری میشود كتاب بیان فارسی را ازلیه درایران چاپ كرده است

تاریخ ومكان نگارش بیان

بنابراسنادگوناگون در دسترس باب درزمانی كه درزندان ماكو محبوس بود هردوبخش بیان رانوشته دردوران سجن ماكو كتاب مستطاب بیان (فارسی وعربی) ودلائل السبعه ونه 9تفسیر برایات قران وتوقیعی منیع خطاب به محمدشاه وتواقیعی دیگر نازل شد ونوشته شد بنابراین نگارش ان درسال 1264 هجری قمری اتفاق افتاده است زیراباب ازشعبان 1263تا جمادی الاول 1264 درماكو بود    (اعتضادالسلطنه- فتنه باب ص 238) (2) تنهاعباراتی ازباب اول ازواحد اول به زبان فارسی است بیان عربی گاه دراثار باب كتاب الجزا نیز نامیده شده است به بیان عربی بیان مجیدهم میگویند(فاضل مازندرانی ج2 ص 99-101)

كتاب بیان درلغت نامه دهخدا

بیان عربی یامجید تألیف سیدعلیمحمد باب است انرا كتاب اسمانی خودمعرفی كرده ودرنظرداشته ان رامشتمل بر 19 واحد وهرواحدی رابر19 باب تقسیم كند  ولی به تصریح صبح ازل وحاجی میرزا جانی درتاریخ قدیم  صفحه 442 سطر6و41 یازده واحد بیش نیست وبقیه درمشیه الله محتجب شده است واین یازده واحد هم قسمتی ازبین رفته است ونسخ بیان كه دردسترس است به باب دهم ازواحدنهم ختم میشود (دهخداذیل واژه باب ) (3)

بیان فارسی

این كتاب تفسیری است ازبیان عربی مسیونیكلا فرانسوی مكرردر مجلد تاریخ خود موسوم به تایخ  سیدعلیمحمد باب ازجلد دوم تاریخ خود یاد میكند واین جلد ترجمه ای است ازبیان فارسی به زبان فرانسوی كه درچهارجلد ودر1191 میلادی درپاریس منتشر كرد وبرای هرمجلد مقدمه ای جداگانه نوشته است البته بهائیان علت عدم اتمام كتاب بیان را ازنزدیكی ظهور من یظهره الله بیان میدانند باب در14 باب ازواحد اول ویك باب ازواحد دوم تنها به شرح مبسوط بررجوع حضرت حجت در باب اول از واحد دوم پرداخته است


1- قران كریم
2- فتنه باب اعتضاد السلطنه
3-لغت نامه دهخدا



برچسب ها:قران, ایقان, اقدس, مسیونیكلا, دلائل السبعه,

  |   دیدگاه ها ()

1397/02/10 15:05
Excellent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're
just too magnificent. I really like what you've acquired here, certainly like
what you're saying and the way in which you say it.
You make it entertaining and you still care for to keep it wise.
I cant wait to read much more from you. This is
really a wonderful site.
1396/06/25 02:28
Thank you for the good writeup. It actually was once a entertainment
account it. Look advanced to far delivered agreeable from you!
By the way, how can we keep in touch?
1396/06/12 08:24
Hello there! Do you know if they make any plugins to safeguard
against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything
I've worked hard on. Any recommendations?
1396/04/30 04:01
Good way of explaining, and nice article to take data on the topic of my presentation subject,
which i am going to convey in college.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

جستجو در عناوین مطالب

تبلیغات

کد تبلیغ در اینجا

نظرسنجی

سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آمار سایت

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

امکانات


TOOLS SALAVAT





logo-samandehi

نماد اعتماد درگاه Pay.ir