صفحه اصلی نقشه سایت خوراک
رضاخان و بهائیتنوکری استعمارمبالغه و فریببدن هورقلیاییفرقه بهره داوودی مروری بر افکار شیخ احمد احسائیایادی امراللهمحتوای دو باب ایقان
موضوعات
آمار
● آمار مطالب کل مطالب : 549 کل نظرات : 0 ● آمار کاربران افراد آنلاین : 6 تعداد اعضا : 0 ● آمار بازدید بازدید امروز : 124 بازدید دیروز : 2,022 بازدید کننده ارمزو : 11 بازدید کننده دیروز : 80 گوگل امروز : 0 گوگل دیروز : 0 بازدید هفته : 124 بازدید ماه : 124 بازدید سال : 29,235 بازدید کلی : 29,235 ● اطلاعات شما آی پی : 54.236.62.49 مروگر : سیستم عامل :
آرشیو
لینک های دوستان

وحدت عالم انسانی

میکائیل
:
بازدید : 1

همچنین ادعا دارند که میزان امتیاز به علم و اخلاق است نه به وطن و مقام ولیکن خود این امتیازات هم موجب حق برتری نمی‏شود). و به نقل از عباس افندی آورده‏اند: (ثانی اساس الهی، وحدت عالم انسانی است یعنی جمیع بشر بندگان خداوند اکبرند، خدا خالق کل است، خدا رزاق کل است. خدا محی کل است و خدا مهربان به کل، یعنی جمیع بشر انسانند.) [3] .

در این قضیه حسینعلی نوری نیز گفته است که (ای اهل عالم سراپرده یگانگی بلند شده به چشم بیگانگان، یکدیگر را می‏بینید همه بار یک دارند و برگ یک شاخسار) [4] .

 

>نقد اصل وحدت عالم انسانی

>نقض اصل وحدت عالم انسانی توسط سران بهائیت

نقد اصل وحدت عالم انسانی

پس از اینکه دومین اصل بدیع از اصول اعتقادات بهائیان آورده شد این سئوال به ذهن وارد می‏گردد که آیا واقعا این اصل نو و تازه می‏باشد؟ و اصولا قبل از تأسیس این فرقه چنین موضوعی در مکاتب آن روزگار وجود نداشته؟

برای پاسخ به این پرسش‏ها لازم است که کتب تاریخ را ورق بزنیم و به منابع موضوع نگاهی بیافکنیم ابتدا در مکتب اسلامی که منادی کمال ادیان و آخرین دین الهی است جستجو می‏کنیم و سپس به سایر مکاتب می‏پردازیم.

در دین مبین اسلام طبق نص صریح آیات و روایات هیچ انسانی به انسان دیگری برتری ندارد رنگ و نژاد و سایر تفاوتهای فردی صرفا جهت شناخت و تمایز انسانها از یکدیگر است و ویژگیهای خاص جسمانی، هیچ کدام دلیل برتری ابناء بشر بر یکدیگر نمی‏گردد. در آیه 13 از سوره حجرات می‏خوانیم:

ای مردم ما همه را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‏های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را باز شناسید بزرگوارترین شما نزد خدا با تقواترین مردمند و خدا کاملا آگاه

همچنین آیات دیگر از این قرارند:

«با یکدیگر نزاع نکنید که نزاع داخلی سستی می‏آورد و سستی شما را زایل می‏کند» [5] .

(به ریسمان الهی چنگ زنید و متحد شوید و از تفوق و تشتت بپرهیزید) [6] .

(بگو بیایید به سوی کلمه‏ای که بین ما و بین شما یکسان است پیروی کنیم [7] .

گذشته از آیات و روایات حکما و شعرای اسلامی قرنها قبل از ظهور بهائیت این مطالب یعنی وحدت عالم انسانی را در قالب شعر و یا نثر آورده‏اند. که ذیلا به موردی ازآن اشاره می‏کنیم:

 

«بنی آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند»

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار» [8] .

 در آثار علمای جدید غربی نیز این موضوع به چشم می‏خورد از جمله در آثار آگوست کنت ملاحظه می‏گردد که او در جستجوی «دین انسانیت» بوده است در این رابطه شهید مطهری می‏گوید:

«مسأله به یگانگی رسیدن واقعیت وجودی انسان در یک نظام روانی و در یک جهت انسانی و تکاملی و همچنین رسیدن جامعه انسانی به یگانگی در یک نظام اجتماعی هماهنگ تکاملی و متقابلا مسأله تجزیه شخصیت فردی انسان به قطب‏های مختلف و قطعه قطعه شدن و واقعیت وجودی او به بخش‏های ناهماهنگ و تجزیه جامعه انسان به «من» ها و به گروه‏ها و طبقات متضاد و متضامن و ناهماهنگ مسائلی هستند که همواره اندیشه‏ها را به خود واداشته‏اند [9] .»

پس مشخص شد این اصل مختص به این فرقه نمی‏باشد که خود را مبدع و طراح آن قلمداد کند بلکه در سایر مکاتب بشری از دیرباز وجود داشته و به انحاء مختلف به آن پرداخته شده است.

[1]اشرف فرامرزمجموعه ای از مطالب بهایی به اختصار.موسسه ملی مطبوعات امری31بدیع

[2]همان منبع

[3]همان منبع

[4]مجموعه تعالیم روحانی بهاءالله

[5]قران کریم سوره انفال ایه 46

[6]قران کریم سوره ال عمران ایه103

[7]قران کریم سوره ال عمران ایه46

[8]بوستان سعدی

[9]جهان بینی توحیدی مرتضی مطهری

مطالب مرتبط
هژبر یزدانی
قیامت از دیدگاه بهائیت
دموکراسی و بهائیت 2
دموکراسی و بهائیت 1
هویدا و فراماسونری
سخنان عبدالبهاء در مونترال و نقد آن
شیخیه بستر پیدایش بابیت و بهائیت
مروری بر افکار شیخ احمد احسایی
ارسال دیدگاه
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
آخرین مطالب ارسالی سایت
مطالب محبوب
مطالب تصادفی